Impakt Festival: informatiecultuur hel of hemel?

  • Datum 02-11-2011
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Videogramme einer Revolution

Het multidisciplinaire Impakt Festival, dat vanaf vandaag tot en met zondag in Utrecht wordt gehouden, houdt de informatiesamenleving tegen het licht. Wat moeten we met de overkill aan informatie? Is transparantie altijd goed? Bestaat het begrip privacy nog?

Wie wil weten wat zijn buren uitspoken, hoeft meer zoals vroeger door de gordijnen te gluren, maar gaat gewoon naar Facebook. Dat internet de verhouding tussen openbaar en privé volledig op zijn kop heeft gezet is een open deur, maar de gevolgen zijn een stuk minder duidelijk. Is de nieuwe mens een open boek of een acteur die speelt dat hij een open boek is? Wat zijn de sociale en politieke gevolgen van de openbaarheidepidemie? Is de burger slachtoffer van het alziende oog van overheden en bedrijven of is openbaarheid en transparantie juist een gevaar voor politici en bestuurders, omdat in het Wikileakstijdperk niets geheim blijft? Het Impakt Festival zet met lezingen, presentaties, filmvertoningen, concerten en workshops de tanden in deze kwesties. De organisatoren nemen alvast een voorschotje op de discussie met de opvatting, dat extreme posities in het debat niet langer houdbaar zijn. "Noch radicale transparantie, noch strikte geheimhouding is wenselijk. Het grote spanningsveld ligt ergens in het midden." Op het festival kan over deze overtuiging fijn worden getwist.

Wie wil weten wat er allemaal te doen is op het festival, moet de festivalsite bezoeken. We volstaan hier met het noemen van film- en aan film gerelateerde programma’s. Zoals de programma’s Jailbreak 1 en 2, die in een combinatie van videokunst, experimentele film en bedrijfsfilm ingaan op de steeds wisselende machtsverhouding tussen mediaproducenten en mediaconsumenten. De vier Data Machinery-programma’s bevatten documentaires die nieuwe betekenissen vinden in het artillerievuur van beelden en taal. Één van de films is Andrei Ujica’s archiefcompilatiefilm Videogramme einer Revolution, die aantoont dat de Roemeense omwenteling in 1989 een minder spontane volksopstand was dan altijd wordt gedacht. Het festival besteedt ook aandacht aan de Canadese video/filmmaker Daniel Cockburn, die zich beweegt op het snijvlak van avant-garde en verhalende cinema. Van de Zwitserse Elodie Pong is de film Contemporary te zien, die een generatie portretteert die niet meer gelooft in vaste structuren en identiteiten. Is er dan nergens meer houvast te vinden? Misschien op het Impakt Festival.

Impakt Festival, 2 t/m 6 november in filmtheater ’t Hoog en theater Kikker in Utrecht (impakt.nl)

Jos van der Burg