IFFR zet plannen voor 2016-editie verder uiteen

Francofonia
Dat het aanbod van het International Film Festival Rotterdam vanaf volgend jaar wordt opgedeeld in vier secties was al bekend in september. Nu hebben die secties ook namen: Bright Future, Voices, Deep Focus en Perspectives. Ook zijn de eerste filmtitels bevestigd.
Met de kadering in een beperkt aantal secties wil Bero Beyer, de nieuwe directeur van het IFFR, de presentatie van het aanbod helderder maken. Vorig jaar nog telde het programma veertien onderdelen. In een interview met De Filmkrant gaf Beyer toe dat het ‘binnen de veelvoud en rijkdom van Rotterdam het soms lastig [was] een weg vinden’. In een persbericht stelt hij dat de nieuwe secties ‘elk hun eigen sfeer, stijl, kleur en toon’ hebben. Vergelijking met het programma van 2015 leert dat de herinrichting van het programma gedeeltelijk een in elkaar schuiven is van oude onderdelen. Sommige namen klinken vertrouwd.
Bright Future — een naam die ook in 2015 werd gebruikt — draait om het experiment en de eigenheid. Dit programmaonderdeel bevat vooral films van jonge, opkomende makers die risico’s nemen. De Hivos Tiger Awards Competitie, die is teruggebracht van vijftien tot acht titels, is ondergebracht in deze sectie. Eerder was al de eerste Tiger-film bekend gemaakt: History’s Future van Fiona Tan. Nu zijn voor Bright Future ook Of Shadows van Yi Cui en NUTS! The Brinkley Story van Penny Lane bevestigd.
Voor het onderdeel Voices worden films geselecteerd die zich onderscheiden door hun urgentie en actualiteitswaarde. Het zal vooral gaan om nieuw werk van gevestigde namen. Dit onderdeel heette voorheen Spectrum en had ook nog een aparte premièresectie. Limelight, dat zo’n dertig titels beslaat die door Nederlandse distributeurs zullen worden uitgebracht, bestond voorheen als apart programmaonderdeel maar is nu ondergebracht bij Voices. Voor deze sectie zijn de films 11 Minutes van Jerzy Skolimowski en Heart of a Dog van Laurie Anderson geselecteerd.
Het derde onderdeel heet Deep Focus en fungeert als paraplu voor de retrospectieven die voorheen aparte onderdelen waren. In deze sectie wordt ingegaan op werk van makers met een omvangrijk oeuvre en op werk van filmauteurs die een brug slaan tussen oud en nieuw. Subsectie van Deep Focus is Regained, waarin historische werken — herontdekte klassiekers bijvoorbeeld — een plek vinden. The Event van Sergei Loznitsa en Malgré la nuit van Philippe Grandrieux zijn de eerste films die voor Deep Focus zijn geselecteerd.
Perspectives tenslotte is het (zelf)reflectieve deel van het festival. Hierin worden de conventies van film over inhoud, kritiek, geografie, portal of vorm onder de loep genomen. Mengvormen en interdisciplinaire werken komen hier aan bod. Critic’s Choice, met titels gekozen en becommentarieerd door filmjournalisten, is bij deze sectie ondergebracht. De eerste bevestigde titels zijn Aaaaaaaah! Van Steve Oram en Francofonia van Alexander Sokoekurov.
Edo Dijksterhuis