IFFR koppelt nieuwe publieksprijs aan tv-vertoning

  • Datum 27-11-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Twee jaar geleden werd The Big Screen Competition geïntroduceerd. Twee van de tien films in competitie maakten kans op een distributiedeal met Amstelfilm. Voor de komende editie van het IFFR is de prijs aangepast. Het festival werkt samen met de VPRO, die de winnaar een jaar later uitzendt op tv. Wie de distributie doet en hoe is flexibel.

In de vernieuwde vorm telt de competitie acht titels, die hun internationale première beleven tijdens het IFFR. Een publieksjury bepaalt de winnaar. De VPRO Big Screen Award bestaat uit release in de Nederlandse bioscopen, uitzending door de VPRO op NPO2 en een geldprijs voor de filmmaker. De totale waarde van de prijs is €30.000. De precieze verdeling over de drie componenten hangt af van de hoogte van de publiciteitskosten en de verkoopsom van televisierechten.

‘Wij willen als festival zo goed mogelijk bijdragen aan films waar wij voor staan’, stelt IFFR-directeur Bero Beyer. ‘Als een winnaar niet wordt opgepikt door een distributeur dan doen we het zelf. Als dat betekent dat we moeten rondshoppen voor een geschikte distributiepartner dan doen we dat. Het belangrijkste is dat die film uitkomt.’

En wat als de winnaar al een distributeur gevonden heeft? ‘Dat is alleen maar heel erg fijn’, antwoordt Beyer. ‘Dan krijgt die distributeur een bijdrage om mee aan de slag te gaan voor de publiciteit. Wij zijn er niet om distributeurs buitenspel te zetten. We willen ze juist betrekken. Hoe breed en op welke wijze een film wordt uitgebracht, hangt uiteindelijk af van de distributeur en wat het beste past bij de film.’

Van het woord ‘uitbrengsubsidie’ wil Beyer niet weten. En hij vindt ook niet dat het IFFR met deze prijs bijdraagt aan de releasestortvloed waardoor de looptijd van titels steeds korter wordt — het onderwerp van een verhit najaarsoverleg. ‘Wij hebben als festival de grote taak om de markt niet te vervuilen met overaanbod. Maar met deze prijs scherpen we het aanbod juist aan. Het is een publieksprijs. Het publiek zegt: dit moet je zien. Daar is dus een markt voor. En dat wordt nog eens versterkt door de koppeling aan tv, waardoor de film kan worden gepresenteerd aan een bredere groep.’

De VPRO Big Screen Award wordt uitgereikt op 6 februari, de slotdag van het IFFR 2016. Eerdere winnaars van de Big Screen Award waren Bellas mariposas van Salvatore Mereu (2013), Another Year van Oxana Bychkova (2014) en Second Coming van Debbie Tucker Green (2015).

Edo Dijksterhuis