IFFR en Infostrada brengen festivalfilms naar VOD-platforms

  • Datum 10-12-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Filmmakers uit Uruguay, Burkina Faso of Myanmar wiens film is geselecteerd voor het IFFR hoeven vanaf volgend jaar niet te vrezen dat de distributie van hun werk beperkt blijft tot één of twee vertoningen in Rotterdam. Het festival gaat samenwerken met Infostrada Creative Technology, één van de dertien bedrijven in de wereld die gecertificeerd content kunnen aanleveren bij alle grote VOD-platformen. Een potentieel groot publiek wordt aangeboord voor de ‘kleine film’.

In principe komen alle festivalfilms in aanmerking voor deze nieuwe vorm van digital distributie. Volgens de meerjarige overeenkomst die is ondertekend brengt Infostrada de titels uit via wereldwijde platforms zoals iTunes, YouTube, Vimeo, Google Play, Amazon, Hulu, Xbox en PlayStation Network. Het IFFR verbindt haar naam eraan met het etiket ‘Tiger Release’ en zorgt voor extra marketing via de online IFFR-kanalen. Na aftrek van initiële kosten is vijftig procent van de opbrengsten voor de filmmaker — een ongekend hoog percentage vergeleken met wat gebruikelijk is.

Janneke Staarink, zakelijk directeur van het IFFR, noemt de overeenkomst ‘de logische volgende stap in het ondersteunen van filmmakers’. ‘Digitale distributie is nog een behoorlijk onontgonnen gebied. Tachtig procent van de films die op ons festival draaien, komen niet uit in de bioscoop. Met een digitale release kunnen die titels toch een groter publiek bereiken.’

Zelf houdt het festival financieel niets aan de bemiddeling over. De winst voor het IFFR zit in de constante zichtbaarheid door het jaar heen, ook als er geen festival gaande is in Rotterdam. Maar hoe zit het met de motivatie van Infostrada, een commercieel technologiebedrijf dat zaken doet met grote Amerikaanse filmstudio’s? ‘Wij willen uitgroeien tot de wereldwijde top-5 op het gebied van digitale filmdistributie. Met commerciële films kunnen we ons niet onderscheiden, met het soort films dat het IFFR programmeert wel’, vertelt Evert Larooi, sales director digital distribution van Infostrada Creative Technology.

Via Tiger Release kunnen individuele filmmakers hun werk distribueren via kanalen die financieel en technisch buiten hun bereik liggen als ze solo opereren. Voordat ze hun werk beschikbaar maken voor thuisconsumptie kan het platform worden gebruikt om de film door te sturen naar een ander festival. Via de flexibele Tiger Release kan de maker dus het maximale rendement uit zijn productie halen door eerst het festivalcircuit af te lopen en daarna tot bredere distributie over te gaan.

Dat klinkt bijna te goed om waar te zijn en een aantal filmmakers, soms door schade en schande wijs geworden en argwanend jegens content-hongerige technologiebedrijven, zal dan ook de kat uit de boom kijken als Tiger Release na het komende IFFR wordt gelanceerd. Tijdens het festival worden om die reden informatiemiddagen georganiseerd en staat de Infostrada-staf klaar om kennis te maken. ‘Er moet eerst wat momentum komen’, stelt Staarink. ‘Het zou mooi zijn als enkele tientallen filmmakers meedoen in het eerste jaar. Rondom hun films kunnen we dan cases bouwen die we kunnen terugkoppelen naar anderen.’

Larooi spreekt van ‘een succes als tien procent van het IFFR-aanbod meedoet. Maar het is nieuw voor deze groep filmmakers, ze zullen een leercurve moeten doormaken. Daarom gaan we ook evalueren na een jaar. Deze samenwerking met het IFFR is een pilotproject. We nemen er rustig de tijd voor om te kijken hoe het werkt. Daarna zouden we kunnen denken aan eventuele uitbreiding naar andere festivals.’

Edo Dijksterhuis