IFFR Critics’ Choice: Martin & López over Dr. Jekyll et les femmes
Het Critcis Choice programma van Internationaal Film Festival Rotterdam is na vijftien jaar terug, met een twist: de deelnemende critici leiden hun gekozen film in met een video-essay. Adrian Martin en Cristina Álvarez López presenteren een nieuwe restauratie Walerian Borowczyks Docteur Jekyll et les femmes.
Daags voor de opening van het festival motiveren de Australische criticus Adrian Martin en zijn Spaanse collega (en partner) Cristina Álvarez López hun keuze, per gezamenlijke e-mail.
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om Docteur Jekyll et les femmes te vertonen als jullie Critics’ Choice? "We kozen voor deze film uit 1981 omdat we hoorden dat dankzij Arrow Films sinds kort een restauratie van deze vaak gecensureerde en verknipte film bestond. We zijn beiden gefascineerd door deze filmmaker die pas nu ontdekt wordt, twaalf jaar na zijn dood."
Hoe reflecteert jullie vergezellende video essay op deze film? "We namen een belangrijk detail — een schilderij van Vermeer dat een rol speelt in de film — en gebruikten dat als vertrekpunt om Borowczyks benadering van het klassieke Jekyll & Hyde verhaal te ontdekken en begrijpen. Hoe dieper we gingen, hoe significanter dit detail bleek te worden."
Wat is over het algemeen de methode waarop jullie je video-essays maken? "Er is geen vaste methode. Voor iedere film of filmmaker of filmische onderwerp, proberen we een andere benadering te zoeken. Zo blijven de essays vers en komen we steeds tot nieuwe inzichten."
Beïnvloeden copyrightkwesties het maken van video-essays voor jullie? Hindert het jullie op wat voor een manier dan ook? "IFFR is een interessant voorbeeld, want we wisten dat we toestemming nodig hadden van de distributeur van de restauratie. Ze gaven echter niet alleen toestemming, maar wilden ook dat ons audiovisuele essay deel zou uitmaken van hun aanstaande uitgave op dvd en blu-ray. Een win/win situatie, dus. Normaal gesproken werken we overigens alleen in het ‘Fair Use’ en ‘Study Purposes Only’ gebied."
Hoe bezien jullie de toekomst van filmcultuur, en filmkritiek in het verlengde" daarvan? "Voor ons ziet de toekomst er goed uit! Het internet heeft veel nieuwe ruimtes en mogelijkheden geopend. Film is het combineren van andere kunsten, van gedachten, van creativiteit. Mensen publiceren ook nog goede boeken en magazines. Boven alles floreert cinema in het digitale tijdperk en blijft het altijd inspirerend!"
Spelen video essays een rol in die toekomst? "Natuurlijk — voor degenen die er geïnteresseerd in zijn en er zich tot voelen aangetrokken. Het is een deel van de toekomst, maar slechts één van de vele paden. Schrijven, programmeren, publiceren, onderzoeken, lesgeven — al die paden bestaan nog en zijn nog steeds relevant. Voor ons biedt het audiovisuele essay echter een spannend pad tot ‘het werken aan beelden en geluiden door middel van beelden en geluiden’. Dat noemen we creatieve kritiek."
Hugo Emmerzael