IDFA 2019 zet Venezuela en Soedan in de spotlight

The Revolution Will Not Be Televised

IDFA besteedt dit jaar extra aandacht aan twee landen die de afgelopen tijd vooral in het nieuws zijn geweest vanwege onrust, armoede en politieke crises: Venezuela en Soedan. Het programma bevat vijf films en nagesprekken met regisseurs. Daarnaast zijn deze week nog 67 andere titels bekend gemaakt uit de competities en programma’s Luminous en IDFA on Stage.

Spotlight: Venezuela en Spotlight: Sudan zijn volgens het festival bedoeld om bewustzijn te creëren en op te roepen tot solidariteit, onder andere met de filmmakers in die landen. Uit Venezuela komt La Causa van Andrés Figueredo, over het corrupte gevangenissysteem in het Zuid-Amerikaanse land. Het inmiddels klassieke The Revolution Will Not Be Televised (2003) van Kim Bartley en Donnacha O’Briain vertelt het verhaal over de mislukte poging om het bewind van Hugo Chavez omver te werpen in april 2002.

De sectie over Soedan bevat twee Nederlandse premières. Khartoum Offside van Marwa Zein gaat over de vrouwelijke voetballers die ervan dromen hun land te vertegenwoordigen bij het WK. En in Talking About Trees van Suhaib Gasmelbari proberen vier cinefielen een oude Soedanese bioscoop nieuw leven in te blazen. Het programma wordt gecomplementeerd door Beats of the Antonov (2014) van Hajooj Kuka, over de zoektocht naar de nationale identiteit door middel van traditionele muziek.

De IDFA Competition for Dutch Documentary bevat elf wereldpremières, waaronder Punks van Maasja Ooms en The Death of Antonio Lomas van Ramón en Salvador Gieling. De IDFA Competition for Short Documentary bestaat uit twaalf titels, net als de IDFA Competition for Student Documentary en de IDFA Competition for Kids & Docs.

Naast de selectie voor deze vier competities heeft het festival twee programma’s buiten de competitie aangekondigd. In Luminous, het programma dat vorig jaar zijn eerste editie beleefde en zich concentreert op producties met een bovengemiddelde cinematografische kwaliteit, zijn onder andere Margaret Atwood: A Word after a Word After a Word is Power, Andrey Tarkovsky: A Cinema Prayer en Max Richter’s Sleep te zien. IDFA on Stage bevat interdisciplinaire live-evenementen, zoals films met concert, performances en theatrale omlijsting. Zo wordt Out of the Present van Andreï Ujica vertoond met een live soundtrack van British Sea Power. En True Copy neemt het publiek mee in een non-fictie theatervoorstelling over de kunst van het bedriegen aan de hand van meestervervalser Geert Jan Jansen.