Herrie Film & TV test premièrefilm on demand
Jarenlang was de bioscoopbranche faliekant tegen ‘day-on-date release’. Een film tegelijkertijd in de bioscoop en via VOD in première laten gaan — dat kon alleen maar leiden tot lege zalen. Maar het tij lijkt te keren. Herrie Film & TV gaat volgende maand een eerste test doen met zes theaters. Het is de intentie het systeem in het najaar landelijk uit te rollen.
In tijden waarin onderwijs, zorg, openbaar vervoer en zelfs het gevangenissysteem worden geliberaliseerd, zijn de release windows in de bioscoopbranche een dinosaurus. De grote ketens hebben echter tot nu toe weten te bedingen dat een film eerst in de theaters speelt en pas na een bepaalde periode — meestal drie maanden — wordt vrijgegeven voor DVD en VOD. ‘Kannibalisering’ was het argument: als een film thuis op de bank is te consumeren, hebben potentiële kijkers weinig reden om naar de bioscoop te gaan. Tegengas werd gegeven door onder andere Netflix-baas Ted Sarandos en Eurocommissaris Nelie Kroes, die vinden dat een veelheid aan distributiekanalen juist zorgt voor groei op alle fronten.
Experimenten met day-on-date release worden al op kleine schaal gedaan, in veel gevallen met steun van de Europese Unie. In Nederland geldt Amstelfilm als de pionier. In 2010 bracht de distributeur de film Parked op die manier uit en drie jaar later For Those in Peril. Herrie Film & TV zet nu de volgende stap. Vanaf 4 juni biedt het distributie-, marketing- en PR-bureau de film Zomer bij zes theaters aan in zowel de reguliere zaal als on demand. De deelnemende theaters zijn Het Ketelhuis (Amsterdam), Filmhuis Den Haag, LUX (Nijmegen), Louis Hartlooper Complex (Utrecht), Chassé Cinema (Breda) en De Lieve Vrouw (Amersfoort).
‘We hebben een aparte player ontwikkeld, die op de website van de betrokken theaters wordt geplaatst: een soort extra, virtuele zaal’, vertelt Anke van Diejen van Herrie. ‘De on demand-vertoning kost €8, vergelijkbaar met de prijs van een gemiddeld bioscoopkaartje.’
Herrie gelooft niet in het kannibaliseer-effect. Van Diejen: ‘Een film kijken in de bioscoop is toch anders dan thuis. Wij zien het meer als een toevoegde waarde. Het aanbod arthousefilms en documentaires is groot en de doorloopsnelheid is groot, terwijl juist dit soort films iets meer tijd nodig hebben om publiek op te bouwen. Door twee kanalen te bieden, krijgen meer mensen de kans de film te zien. Ook zij die geen tijd hebben om naar de bioscoop te gaan.’
De voor dit experiment geselecteerde film, Zomer, won de publieksprijs tijdens De Roze Filmdagen. De film van Colette Bothof gaat over de 16-jarige Anne die tijdens een zwoele zomer ontdekt dat ze van meisjes houdt. De producent was meteen enthousiast en gelooft in de alternatieve manier van distribueren.
Maar een dergelijk experiment heeft pas zin als het genoeg massa heeft. Daar heeft Herrie voor gezorgd door niet alleen samen te werken met zes, relatief grote filmtheater maar door ook Cineville aan boord te halen, dat het initiatief zal promoten onder haar kaarthouders. Het publiek dat Zomer on demand bekijkt krijgt een enquête van Stichting Filmonderzoek voorgelegd. Als blijkt dat de dienst in een behoefte voorziet, wordt de huidige beta-versie van de player verder ontwikkeld. Van Diejen: ‘We willen onze businesscase dan presenteren tijdens het Nederlands Film Festival om daarna een grotere pilot op te zetten — met meer theaters en meer films.’
Edo Dijksterhuis