HBO in zee met Dutch Filmworks

  • Datum 19-10-2012
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Voorproefje van de samenwerking: Achtste-Groepers Huilen Niet

Abonneekanaal HBO, dat sinds februari beschikbaar is in Nederland, gaat een langdurige samenwerking aan met Dutch Filmworks. Alle speelfilms van de Nederlandse distributeur zullen vanaf 1 januari 2013 zo hun weg vinden naar het kleine scherm. Als voorproefje beleeft op 27 oktober Gouden Kalf-winnaar Achtste-Groepers Huilen Niet zijn HBO-première.

De samenwerking beslaat in eerste instantie een periode van vier jaar. Dutch Filmworks ziet HBO als een sterke aanvulling op het Nederlandse televisie-landschap, waar Film1 tot nu toe het enige abonneekanaal was gericht op film. ‘HBO heeft nu nog geen landelijk bereik, maar dat is een kwestie van tijd’, stelt woordvoerder Peter de Haan van Dutch Filmworks. ‘Wij kunnen op deze manier alle abonnees van HBO bereiken en onze titels verbinden met een gerenommeerd internationaal merk.’

Voorafgaand aan de nu gesloten deal had HBO zich al eerder deze maand aan Dutch Filmworks verbonden als hoofdsponsor van het romantische oorlogsdrama Het Bombardement. ‘Wij willen meer Nederlandse producties tonen’, zegt Ruth de Jager, marketing directeur van HBO Nederland. ‘Het past bij de manier waarop we ons merk in Nederland willen uitrollen.’

De sponsordeal voor Het Bombardement behelst meer dan alleen het uitzenden van de film. HBO participeert in dit geval in de promotiecampagne en maakt ook een ‘making of’. Bovendien zal de film al vertoond worden in de maand van de TVOD en DVD-release — normaliter moeten abonnees veel langer wachten totdat een film te zien is.

Het co-produceren van Nederlandse producties is voor HBO, dat in de VS een grote reputatie heeft opgebouwd met series als The Sopranos en Six Feet Under, vooralsnog een stap te ver. ‘Dat gaat zeker nog een paar jaar duren’, aldus De Jager. ‘Eerst moeten we groeien en omzet genereren. En als we zover zijn dan zullen we ons vooral richten op tv-series.’

Edo Dijksterhuis