Groei Netflix stagneert voor de eerste keer
Na jaren van onstuimige groei lijkt de rek er wel uit voor Netflix. De streamingdienst is het afgelopen kwartaal veel minder hard gegroeid dan verwacht. Concurrenten zagen aan de stoelpoten van de marktleider en voor het eerst in haar bestaan kromp het aantal Netflix-abonnees in de VS, de belangrijkste markt. Het aandeel Netflix ging meteen na bekendmaking van de kwartaalcijfers hard onderuit.
De prognose was dat Netflix met 5 miljoen abonnees zou groeien de afgelopen drie maanden. Dat werden er iets meer dan de helft, zo’n 2,7 miljoen. De omzet van $4,92 miljard lag niet eens heel ver onder de voorspellingen maar de nettowinst van $271 miljoen lag wel beduidend lager dan de $384 miljoen die vorig jaar in het tweede kwartaal werden verdiend. De psychologische nekslag zit in de daling van het Amerikaanse abonnee-aandeel. Voor de eerste keer in de geschiedenis van Netflix daalde dat, met 126.000.
Netflix heeft momenteel 151,6 miljoen gebruikers wereldwijd. Maar de concurrentie staat klaar om een deel van de markt over te nemen. Hulu, Amazon en HBO Now zijn al langere tijd actief. Na lange voorbereiding maar met hoge verwachtingen lanceert Disney eind dit jaar een eigen streamingdienst, eerst in de VS en later in andere landen. Disney heeft diepe zakken en een indrukwekkende back catalogue (oude filmtitels). Dat eerste kan ook gezegd worden van Apple, dat ook werkt aan een eigen kanaal.
De beurzen reageerden meteen op de kwartaalcijfers van Netflix. Op Wallstreet verloor het aandeel maar liefst 11,45%. Netflix reageerde meteen met sussende woorden. Het bedrijf verwacht in het derde kwartaal een inhaalslag te maken en zeven miljoen nieuwe abonnees aan zich te binden.