Gijp Night: een avondje homofobe films
René van der Gijp, prominent lid van het gilde der volkssportduiders, houdt er antieke ideeën over homoseksualiteit op na, die hij onlangs spuide op tv. Een storm van kritiek was het gevolg. Regisseur Martin Koolhoven en filmkenner Ronald Simons steken de Voetbal International-commentator een ironisch hart onder de riem door hun oktobereditie van Cinema Ezgotik in EYE te wijden aan homofobe films.
Dat de KNVB met een boot meedeed aan de Gay Pride, vond Van der Gijp maar onzin. In het voetbal lopen namelijk geen homo’s rond, zo weet hij zeker. ‘Als je homo bent, dan ben je op je veertiende wel klaar met voetbal. Dan ga je gewoon in een kapperszaak werken.’
De grijnzende tronie van Van der Gijp siert nu de poster voor Cinema Egzotik van 11 oktober — uitgevoerd in passend roze. Of de naamgever van de avond zelf ook aanwezig zal zijn tijdens Gijp Night is nog niet duidelijk. Het zou wel goed zijn voor de discussie die Simons en Koolhoven willen voeren, over waar nu precies de grens ligt tussen homofobie en politieke incorrectheid.
Concrete munitie voor het debat wordt geleverd in de vorm van twee jaren tachtig films, die in de tijd dat ze uitkwamen werden neergesabeld als kwetsend, discriminerend en fout. In Cruising leert Al Pacino als undercover rechercheur het klappen van de zweep van de Newyorkse homoscene. In The New Barbarians terroriseert een bende homoseksuele psychopaten, gekleed in wit en gekapt door dezelfde haarkunstenaar als Duran Duran, een post-apocalyptische wereld.
Waren die films inderdaad zo fout of was alle ophef toen het resultaat van valse verontwaardiging? Dat is de vraag die Koolhoven en Simons beantwoord willen zien. En passant willen ze ook nog de schijnheiligheid van de zich altijd zo progressief presenterende filmwereld onderuit halen. Want, zo zegt Koolhoven, ‘er zitten meer Hollywoodacteurs in de kast dan profvoetballers.’ Een statement dat onlangs onderbouwd werd in The Independent, nadat Jodie Foster bij de uitreiking van de Golden Globes op het podium vertelde van vrouwen te houden.
Edo Dijksterhuis