Fusie RTL en Talpa in strijd tegen big tech en ‘de Net­flixen’

De aangekondigde fusie van RTL en Talpa wekte verbazing bij veel mediawatchers omdat de interactie tussen beide partijen de afgelopen jaren vooral bestond uit vliegen afvangen. Maar de logica achter het samengaan is onmiskenbaar. Gecombineerd kunnen de commerciële omroepen de streamingdienst Videoland versterken en beter concurreren met buitenlandse aanbieders.

Talpa-baas John de Mol onderzocht vier jaar geleden al de mogelijkheid van samenwerking met RTL. Toen ving hij echter bod, wat het begin van een hevige concurrentiestrijd inluidde. Dat de fusie nu alsnog doorgaat, komt doordat beide partijen de hete adem van internationale techbedrijven in hun nek voelen. Die zuigen een groot deel van de advertentiebudgetten uit de markt. Bij bekendmaking van de samenwerking zei De Mol te streven naar “een krachtig Nederlands mediabedrijf dat de strijd met de Googles en Netflixen aankan.”

RTL en Talpa houden met z’n tweeën acht zenders in de lucht. Die overlappen in bepaalde mate en het is waarschijnlijk dat een aantal op termijn zal verdwijnen. Het nieuwe bedrijf, waarvan RTL 70% van de aandelen krijgt en Talpa 30%, kan daardoor besparen en opereren met een sterkere focus. Maar de echte winst moet gehaald worden met Videoland, de streamingdienst van RTL.

Het is de afgelopen jaren behoorlijk druk geworden op de Nederlandse markt voor streamingdiensten. De consument kan kiezen uit Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime, Apple TV en binnenkort ook nog het Scandinavische Viaplay. Met de voortgaande neergang van lineair kijken is streaming voorlopig nog een groeimarkt. Videoland heeft bijna een miljoen abonnees en de nieuwe partners willen stevig investeren om dat aantal te laten groeien.