Fondsgeld voor speelfilms, animatie en documentaires
Het Nederlands Filmfonds heeft bijna anderhalf miljoen euro aan realiseringsbijdrage toegekend aan drie speelfilms en een lange animatiefilm. In samenwerking met het Vlaams Audiovisueel Fonds is ook nog 450.000 euro uitgetrokken voor een film en een documentaire van Vlaamse makelij en twee films en een documentaire uit Nederland.
De grootste bijdrage, 525.000 euro, gaat naar Boy 7 van regisseur Lourens Blok. De door Lemming Film geproduceerde thriller is gebaseerd op het gelijknamige boek van Mirjam Mous. Hoofdpersoon Sam komt bij bewustzijn in een drukke metrowagon en heeft geen flauw idee hoe hij daar terecht is gekomen. Ook over zijn identiteit tast hij in het duister. Samen met medereiziger Lara probeert hij het raadsel op te lossen, maar gaandeweg blijkt dat hij in groot gevaar verkeert.
Het op één na grootste bedrag, 450.000 euro, gaat naar Erik de Bruyn en producent CTM LEV Pictures. De regisseur van Wilde Mossels heeft daarmee een aanzienlijk deel van de 1,4 miljoen euro bij elkaar die hij nodig heeft om J. Kessels, the Novel van P.F. Thomése te verfilmen. De van sappige ranzigheid aan elkaar hangende schelmenroman volgt Jos Kessels, Thomése’s vroegere collega bij het Eindhovens Dagblad, tijdens een bizarre roadtrip. Hoofdingrediënten: Tilburgs chauvinisme, frikandellen, zweterige dromen en een lijk in de kofferbak van een rammelende Toyota Kamikaze.
De lange, 65 minuten durende animatiefilm Pim & Pom, Het Grote Avontuur krijgt 350.000 euro realiseringsbijdrage. De regie is in handen van Gioia Smid, Flinck Film tekent voor de productie. In deze familiefilm draait het om de twee bevriende katten die zijn bedacht door Mies Bouhuys en op papier tot leven zijn gewekt door illustratrice Fiep Westendorp. Pim & Pom, Het Grote Avontuur is de eerste lange getekende animatiefilm van Nederlandse bodem in dertig jaar.
Anderhalve ton gaat er vervolgens nog naar They Have Escaped, een coproductie van het Nederlandse Revolver Amsterdam en de Finse producent Helsinki Filmi. De regisseur, Pekka Valkeapää, debuteerde in 2008 met The Visitor. De opvolger wordt een ‘hedendaagse roadmovie door een wereld die recht uit de verhalen van de gebroeders Grimm lijkt te komen’. Twee gemarginaliseerde tieners keren de maatschappij de rug toe om te leven van de lucht en de liefde.
De samenwerking tussen het Nederlands Filmfonds en het Vlaams Audio Visueel Fonds is goed nieuws voor vijf filmprojecten. De Vlaamse horrorfilm Welp van Jonas Govaerts krijgt anderhalve ton, net als het liefdesdrama Onder het hart van Nicole van Kilsdonk. Een halve ton elk is er gereserveerd voor Alex Debreczeni’s Beneath the Surface, een documentaire over een verdronken dorp in Transsylvanië, Jos de Putters documentaire Knuckles’ Last Tape, over een bejaardentehuis voor chimpanzees, en de speelfilm Ravenkreek van Yi Zhao.
Behalve de Nederlandse en Vlaamse fondsen heeft ook het Europese coproductiefonds Eurimages, dat vier keer per jaar bijeenkomt, deze maand financiële steun toegezegd aan Nederlandse producties. Drie speelfilms hebben in totaal 880.000 euro te verdelen. Het leeuwendeel daarvan, een half miljoen euro, gaat naar De Surprise van Mike van Diem. Het Leven volgens Nino van Simone van Dusseldorp krijgt 200.000 euro. En Tussen 10:00-12:00 van Peter Hoogendoorn ontvangt 180.000 euro.
Edo Dijksterhuis