Focus: Reddingsactie CinemAsia

Lingua Franca

Wordt CinemAsia het eerste filmfestivalslachtoffer dat omvalt door de gevolgen van de coronapandemie? Een crowdfunding campagne moet voorkomen dat het festival, dat sinds 2003 jaarlijks in Amsterdam wordt gehouden, dit trieste lot te wachten staat. Om de campagne kracht bij te zetten vertoont het festival vandaag en morgen in Amsterdam de Amerikaans-Filipijnse film Lingua Franca. Ook is er een paneldiscussie over sinds corona toegenomen racistische uitingen tegen Aziatische Nederlanders.

“CinemAsia bouwt bruggen: tussen Nederlanders met een Aziatische achtergrond en de filmindustrie maar ook tussen Oost en West”, schreef de Filmkrant drie jaar geleden lovend bij het vijftienjarige bestaan van CinemAsia. Het festival sprak in dat jaar grote ambities uit voor de komende periode. Het wilde uitgroeien tot een middelgroot festival en jonge filmmakers met Aziatische roots in Nederland met zijn FilmLAB meer kansen geven om films te maken. Ook zocht het festival samenwerking met buitenlandse filminstellingen en –opleidingen, zoals met de Taipei Media School.

Drie jaar later hangt de vlag er anders bij. De lock down, waardoor het festival vorig jaar niet kon worden gehouden, hakte erin. Maar dramatischer nog was de negatieve beoordeling door het Amsterdams Fonds voor de Kunst, waardoor het festival de komende vier jaar niet langer gesteund wordt met een structurele subsidie van bijna honderdduizend euro. Het Fonds waardeert CinemAsia (“Het festival biedt een voor de verschillende Aziatische doelgroepen aantrekkelijke mix van films, nagesprekken en eten uit Aziatische culturen”), maar vindt de ambitieuze toekomstplannen onvoldoende onderbouwd. De klap komt hard aan bij CinemAsia, dat als laatste redmiddel een crowdfunding campagne begint. Hiermee en met mogelijke steun van andere fondsen hoopt het festival het financiële gat te dichten, zodat het kan voortbestaan.

Om de campagne kracht bij te zetten vertoont het festival vandaag samen met Pride Amsterdam en Outdoor Cinema om 20.30 uur op het Paul Krugerplein het drama Lingua Franca. De film gaat over een Filipijnse immigrant zonder papieren die in Brooklyn als verzorger voor een Russisch-Joodse oude dame werkt. Om niet opgepakt en uitgezet te kunnen worden betaalt ze een Amerikaan voor een schijnhuwelijk, maar als hij zich terug trekt, is ze terug bij af. Redding lijkt te komen van de kleinzoon van de Russisch-Joodse vrouw die duidelijk gecharmeerd is van haar. Maar wat hij niet weet, is dat zij een transgender is. Isabel Sandoval, die de film schreef, regisseerde, produceerde en er de hoofdrol in speelt, liet zich deels inspireren door haar eigen leven.

Ook morgen is Lingua Franca te zien, maar dan om 19.00 uur in het auditorium van The Student Hotel in de Wibautstraat in Amsterdam. Na de film is er een paneldiscussie over door de corona in Nederland toegenomen anti-Aziatische sentimenten en zelfs haat. Deelnemers zijn onder andere Pete Wu, auteur van De Bananengeneratie (over de ervaringen van Chinese Nederlanders),  Amy Cheung, van belangenorganisatie Asian Raisins, en Doris Yeung (filmmaker en directeur CinemAsia).