Filmproducenten ontevreden: nieuwe, actievere vereniging
Een persbericht waarin brancheverenigingen stellen piraterij via ambtelijk overleg te willen blijven bestrijden, was de druppel die de emmer deed overlopen. Producenten Klaas de Jong en Bernard Tulp zijn het slappe gedoe zat en willen actie, ook op andere terreinen. Daarom richtten ze gisteren de Vereniging van Professionele Speelfilm Ondernemers op. Een club voor ‘nuchtere, ondernemende types’.
Het plan voor een alternatief orgaan leefde al langer. Maar op 29 september werd het acuut. In een persbericht stelde Filmproducenten Nederland (FPN), samen met videobranchevereniging NVPI, distributeursclub NVF en piraterijbestrijder BREIN dat ze het niet eens waren met de manier waarop rechtenorganisatie SEKAM een claim had neergelegd bij de overheid. SEKAM stelt dat piraterij de filmindustrie jaarlijks honderden miljoenen euro’s kost en dat de overheid aansprakelijk gesteld moet worden wegens gebrekkige handhaving van de wet. De brancheorganisaties zijn niet gediend van die ramkoers en prefereren stil overleg met Den Haag.
Maar dat is pappen en nathouden, vindt Klaas de Jong. ‘Het probleem van piraterij speelt al 25 jaar, vanaf het moment dat Philips met een opneembare cd kwam. De politiek heeft altijd geroepen dat er oplossingen komen, maar ondertussen steekt iedereen zijn kop in het zand. Geen partij wil zijn electoraat vermoeien met dit onderwerp. In het buitenland zijn ze al veel verder, zijn downloadsites afgesloten en grote rechtszaken gevoerd. Er ligt een uitspraak van het Europees Hof maar in Nederland wordt niet opgetreden.’
Actieve aanpak van piraterij is niet het enige onderwerp waar de nieuwe brancheorganisatie zich hard voor wil maken. ‘Er zijn een hoop, vaak technisch ingewikkelde dossiers waarin al jaren geen vooruitgang wordt geboekt’, zegt De Jong en hij somt op: ‘de auteurswet, het beleid van het Filmfonds, het NPO-beleid, topheffingen. Maar ook het ontbreken van incentives voor producenten — het werken voor vastgestelde salarissen leidt tot lamlendigheid.’
‘Ondernemend’ is ‘actief’ zijn de belangrijkste steekwoorden van de nieuwe vereniging, ‘efficiëntie’ en ‘doelgericht’ volgen kort daarop. Het lidmaatschap is daarom beperkt tot producenten die minstens twee films met meer dan honderdduizend bioscoopbezoekers op hun naam hebben staan. ‘Leden moeten zich bewezen hebben, hun stem moet waarde hebben’, vindt De Jong. Hij verwacht eerder tientallen dan honderden leden. ‘Er hebben zich inmiddels al geïnteresseerden gemeld.’
Edo Dijksterhuis