Filmische balkonscène voor nieuw koningspaar

  • Datum 29-04-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Nederland laat zich zien, is het motto van de koningsvaart die Willem-Alexander en Maxima na de inhuldiging doen. Op en rond het IJ wordt er gezongen, gedeejayd, gesport en gezeild. Op het terras van filmmuseum EYE en de kade ervoor verzorgen acteurs een filmische balkonscène met nagespeelde fragmenten uit vaderlandse klassiekers op muziek van Fons Merkies.

Het plan komt uit de koker van EYE in samenwerking met producent IDTV. Tijdens de rondvaart — voor de NOS de grootste operatie sinds de Elfstedentocht van 1997 — is het filmmuseum anderhalve minuut vol in beeld. Volgens voorlichter Marnix van Wijk wilde EYE laten zien dat het museum meer is dan een architectonisch hoogstandje. Joram Lürsen werd aangetrokken als regisseur. Fons Merkies, die de muziek schreef voor onder ander In Oranje en Spion van Oranje, zorgt voor de muzikale compilatie die de balkonscène omlijst.

Achtereenvolgens krijgt het kersverse koningspaar fragmenten te zien uit Soldaat van Oranje, Flodder, Turks Fruit, Alles is Liefde en Lang leve de Koningin. De keuze is volgens Van Wijk bepaald door de wens iets dynamisch te laten zien. En die dynamiek wordt vooral gezocht in vervoersmiddelen. Dus de motorfietsen uit Paul Verhoevens internationale doorbraakfilm, de roze Cadillac van Dick Maas en de rolstoel van opa Flodder, de fietsscène à la Wolkers en de koets van regisseur Lürsen zelf. Er is ook een rol weggelegd voor de jurk uit Esmé Lammers’ bekroonde kinderfilm.

De scènes worden niet gespeeld door de originele acteurs. Als vervangers hebben tot nu toe hebben Daniël Boissevain, Miryanna van Reeden, Medi Broekman, Dennis Overeem en Rick Paul van Mulligen toegezegd.

De balkonscène is onderdeel van een programma van een vijf kwartier durende tocht over het IJ. Dit is het eerste moment na de inhuldiging die enkel toegankelijk is voor genodigden, waarop Willem-Alexander en Maxima onder het volk zijn. Het startschot wordt gegeven met het Koningslied, waar inmiddels meer over is gezegd dan over de invulling van een hedendaagse monarchie. L’amour des trois Oranges van Prokofjev, dat daarna door de Nederlandse Opera wordt opgevoerd, is een stuk minder controversieel. Een stukje varen verderop volgt een demonstratie van Olympische sporters waaronder kunst- en vliegwerk van golden boy Epke Zonderland. Ballet, een mini-SAIL, een drijvend carillon en uiteraard de filmische balkonscène bij EYE vormen hierna het decor voor de tocht naar het Java-eiland waar het Koninklijk Concertgebouw Orkest optreedt met trance-deejay Armin van Buuren.

Edo Dijksterhuis