Filmdistributeurs redden failliet Cinema Cartoon’s

  • Datum 21-10-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Aan vijf telefoontjes hadden ze genoeg om tot een besluit te komen. Jan De Clercq van de Belgische filmdistributeur Lumière en Pim Hermeling van het Nederlandse Wildbunch hebben vorige week samen Cinema Cartoon’s overgenomen. De laatste vertoningsplek in Antwerpen voor de niet-commerciële auteursfilm werd eind september failliet verklaard.

‘Tot nader order zijn er geen vertoningen in Cinema Cartoon’s’ is de enige mededeling op de website van de alternatieve bioscoop, waar al sinds 1978 liefhebbers van de betere film terecht kunnen. Toen faillissement onafwendbaar bleek, werd er verwachtingsvol gekeken naar Lumière. ‘Maar wij wilden het niet doen’, vertelt Lumière-directeur Jan De Clercq. ‘Totdat we een telefoontje kregen van Pim, die voorstelde het samen te doen. Twee paar schouders kunnen meer dragen dan één. Bovendien heeft Pim de horeca-ervaring die nodig is om Cinema Cartoon’s goed te exploiteren.’

Lumière heeft ervaring als bioscoopexploitant, sterker nog: begon zeventien jaar geleden met een drie zalen tellende ‘stadsbioscoop’ in Brugge. Sindsdien zijn daar zalen bijgekomen maar bovenal een productiepoot (onder andere het recente Offline) en een succesvolle distributietak (onder andere The Killing). Pim Hermelings Wildbunch, dat werd opgericht in 2008, is vooralsnog alleen actief als distributeur (Jagten, De helaasheid der dingen, Melancholia). Hermeling was voorheen directeur van A-Film.

De reden om Cinema Cartoon’s te redden is zowel pragmatisch als ideologisch. De Clercq: ‘De bioscoopinfrastructuur in Vlaanderen is aan vernieuwing toe. Naast Cinema Cartoon’s zijn er in Antwerpen, wat toch een grote stad is, alleen maar bioscopen met commercieel aanbod. Aangezien het te lang duurt om een geheel nieuwe structuur uit de grond te stampen, nemen we deze stap eerst. We hebben goede ervaringen opgedaan in Brugge, waar we vijftigduizend bezoekers per jaar trekken. Het is een goede manier om de vinger aan de pols van het publiek te houden.’

Cinema Cartoon’s zal gaan werken met een vaste maandelijkse programmering, een aanpak vergelijkbaar met die van EYE. ‘Maar het theater is echt niet alleen bedoeld voor films van Lumière en Wildbunch’, verzekert De Clercq. ‘Onze samenwerking heeft een pragmatische insteek waar alle distributeurs van auteursfilms baat bij moeten hebben. Er moeten vertoningsplekken voor deze films blijven bestaan.’

Er moet één en ander worden opgeknapt aan het pand, maar De Clercq heeft de ambitie om Cinema Cartoon’s ‘zo spoedig mogelijk ter heropenen, hopelijk voor eind november’. Een avondje bioscoop moet een ’totaalbeleving’ worden volgens de nieuwe eigenaren, die Cinema Cartoon’s een upgrade willen geven zodat de bioscoop voldoet aan strenge kwaliteitseisen voor zaal, beeld, geluid en horeca. ‘We moeten af van dat beeld van filmhuizen met schimmige, vieze zaaltjes en slechte projecties.’

Edo Dijksterhuis