Film met vier keuzemomenten en zes eindes
Waarom moet het nou precies zo eindigen? En zou het niet anders kunnen? Deze verzuchting — die iedere filmliefhebber bekend zal voorkomen — bracht Brian Nonkes ertoe Interactive Movie Experience te ontwikkelen. Het is film kijken aan de hand van een beslisboom. Op 7 juli vindt de première plaats in de Melkweg in Amsterdam.
De film gaat over een jonge advocate, gelukkig getrouwd, die onderweg naar haar werk een zwerver tegenkomt. Hij vraagt haar om geld. Op dit moment glijdt een semi-transparant scherm over het beeld en volgt het eerste beslismoment: ja of nee. Wie ‘ja’ kiest blijft zitten in de bioscoopzaal, wie ‘nee’ prefereert gaat de zaal uit en vervolgt het verhaal op één van de zeven monitors buiten. Dit proces herhaalt zich nog drie keer, zodat er zes verschillende eindes mogelijk zijn. ‘Het is meer een expositie dan een bioscoopervaring’, vindt Brian Nonkes, initiatiefnemer en regisseur van het project. ‘Maar in plaats van langs schilderijen te gaan, loop je langs tv-schermen.’
Nonkes begon Interactive Movie Experience in het kader van zijn opleiding management van creativiteit en innovatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Als freelancer bij Comedy Central had hij inspiratie opgedaan bij een aflevering van Community, waarin door middel van een dobbelsteen de keuze voor één van zes scenario’s werd bepaalt. ‘Op YouTube is ook een Zombie Apocalypse-filmpje te vinden, dat twee mogelijke eindes heeft. Wat de Interactive Movie Experience echter anders maakt is de fysieke ervaring. Je moet echt uit je stoel opstaan.’
Niet dat Nonkes de traditionele filmervaring te saai vindt. Hij denkt alleen dat ‘je met twee uur film een grotere verhaalbeleving kunt creëren dan nu het geval is’. Interactive Movie Experience duurt een half uur. Nonkes: ‘Maar je kunt ook terug komen op je eerder gemaakte keuzes en een ander pad inslaan. Als je wilt kun je alle mogelijkheden langsgaan en dan ben je drie uur bezig.’ In mogelijke eindes ontpopt de zwerver zich tot gevaarlijke stalker of blijkt hij een vermomde miljonair. Het verhaal kan ombuigen richting thriller of sprookje. ‘Het valt niet mee om alles kloppend te houden; dat was nog het moeilijkste.’
Nonkes mikt met zijn innovatieve concept vooral op filmkenners en mensen uit de filmsector. ‘We hopen dat het idee wordt opgepikt door professionals die er meer tijd en geld in kunnen steken. We hopen het ook nog verder uit te werken zodat het wellicht geschikt is voor festivals.’
Edo Dijksterhuis