Field of Vision: het nieuwe documentaire maken

Asylum
Dit weekend wordt tijdens het New York Film Festival een nieuw online platform voor documentaires gelanceerd. Field of Vision wil jaarlijks veertig tot vijftig korte non-fictie films produceren. Volgens Laura Poitras (Citizenfour), een van de oprichters, kan het platform een echte gamechanger worden in documentaireland. Field of Vision-films zijn snel gemaakt, zitten dicht op de actualiteit en worden zonder tussenkomst van een distributeur verspreid.
De eerste titel die Field of Vision de wereld instuurt, is Poitras’ eigen nieuwe productie Asylum. Het is een serie over Julian Assange, de oprichter van WikiLeaks die nog steeds vast zit in de Ecuadoriaanse ambassade in Londen. De eerste aflevering wordt vanaf 29 september online aangeboden via The Intercept, een online journalistiek medium. Daarna volgt iedere week, tot en met november, een nieuwe aflevering. Een tweede seizoen staat gepland voor begin 2016.
Poitras is met haar Oscar voor Citizenfour natuurlijk een publiekstrekker eerste klas. Maar ook de andere namen die op het programma staan voor de eerste twee seizoenen van Field of Vision zijn niet mis. Er is bijvoorbeeld nieuw werk te zien van Kirsten Johnson, die in 2008 met Pray the Devil Back to Hell de documentaireprijs won op het Sundance filmfestival. Ook kijkcijferkanon Michael Moore (Bowling for Columbine, Fahrenheit 9/11) is van de partij, net als Shola Lynch (Free Angela and All Political Prisoners) en Katie Galloway (Better this World).
AJ Schnack (filmmaker en mede-oprichter van Cinema Eye) en Charlotte Cook (producent en voormalig programmeur van Hot Docs) zijn Poitras’ belangrijkste partners in crime. The Intercept, dat zorgt voor de doorgifte van de films, is een uitgave van First Look Media, een amper twee jaar oude nieuwsorganisatie opgezet door eBay-pionier Pierre Omidyar die zich richt op innovatieve onafhankelijke journalistiek.
Dat is ook wat Field of Vision wil gaan leveren: journalistiek getinte films over belangrijke actuele thema’s. ‘Het is ons doel een platform op te zetten dat snel reageert op de wereld om ons heen, dat verhalen vertelt met beelden, en dat het nemen van artistieke risico’s aanmoedigt door een snelle productiecyclus’, stelt Poitras in een persbericht. Het is de bedoeling dat documentairemakers nauw gaan samenwerken met de schrijvende reporters van The Intercept.
Edo Dijksterhuis