Festival Africa in the Picture gered
Africa in the Picture werd door de Amsterdamse kunstraad afgeserveerd als ‘niet actueel of relevant’ en kreeg een negatief advies voor het komende Kunstenplan. De festivalorganisatie had zich er al bij neergelegd dat de vijftiende editie, die vorige maand plaatsvond, waarschijnlijk de laatste zou zijn. Maar de gemeenteraad besliste deze week anders. Africa in the Picture kreeg toch 50.000 euro toegewezen. Daarmee is het festival gered.
‘We hadden al besloten dat als we niet opgenomen zouden worden in het Kunstenplan, we de zaak zouden sluiten’, vertelt Heidi Lobato, directeur van Africa in the Picture. ‘We waren onze koffers eigenlijk al aan het pakken. Dit besluit komt een beetje als een verrassing; we zijn nog aan het bijkomen. Vanuit de hele wereld — van Oekraïne tot Zimbabwe stromen de felicitaties binnen.’
De redding van Africa in the Picture is te danken aan enkele moties die zijn ingediend door GroenLinks. Die partij pleitte voor enige aanpassingen in het Kunstenplan. Een aantal grote kunstinstellingen moesten inleveren om een paar kleinere spelers overeind te houden. Op filmgebied betekent dat dat Rialto 40.000 euro minder krijgt en Filmmuseum EYE 10.000 euro.
Africa in the Picture werd 25 jaar geleden opgezet om films te laten zien van makers uit Afrika en de Afrikaanse diaspora. Het festival heeft verschillende locaties gehad. Voor de net afgeronde jubileumeditie was gekozen voor SMART als hoofdlocatie. Het programma telde meer dan tachtig titels.
De 50.000 euro die Africa in the Picture nu krijgt is nog steeds maar een derde van het bedrag dat het festival in eerste instantie had aangevraagd. Lobato en haar team hebben dus nog een financieel gat te vullen. Maar de vooruitzichten stemmen positief. Stichting 2013 zegde onlangs 15.000 euro toe in het kader van het Slavernij-jaar dat volgend jaar plaatsvindt. ‘Bovendien gaan we opnieuw het gesprek aan met het Amsterdams Fonds voor de Kunsten en het Filmfonds. We gaan ervoor!’
Het festival zoekt de komende maanden ook naar andere manieren om de kosten te drukken en de inkomsten te vergroten. Lobato ziet goede mogelijkheden in een cross-over met beeldende kunst. ‘We hebben dit jaar voor het eerst een kunstprogramma gedaan, naast het filmprogramma. Dat werd bijzonder goed ontvangen. Door het verder uit te breiden kunnen we ons programma verbreden, ons publiek vergroten en andere partners aantrekken. Daarnaast hebben we in de afgelopen vijftien jaar een groot internationaal netwerk opgebouwd, vooral onder Europese Afrikafestivals en -platforms. Delen van ons programma reizen nu al door naar het buitenland. Misschien is het nu tijd om een echte global alliance te smeden.’
Edo Dijksterhuis