Eye Art & Film Prize 2023 voor Garrett Bradley
De Eye Art & Film Prize 2023 is gewonnen door de Amerikaanse filmmaker en kunstenaar Garrett Bradley. Zij wordt geprezen voor haar persoonlijke, lyrische stijl in combinatie met sociaal-politiek engagement. Tijdens IDFA drie jaar geleden maakte Bradley indruk met haar lange documentairedebuut Time.
Ook tijdens de komende editie van IDFA zal Bradley aanwezig zijn in Amsterdam, waar zij op 10 november de prijs krijgt uitgereikt in Eye Filmmuseum. Aan de jaarlijks toegekende onderscheiding zijn een geldbedrag van €30.000 en een tentoonstelling in Eye verbonden. Het geld is bedoeld om nieuw werk mee te maken.
Bregtje van der Haak, directeur van Eye en tevens juryvoorzitter, noemt Bradley “een gedroomde winnaar” en roemt haar als gedreven archiefonderzoeker, activist en uitzonderlijk begaafd kunstenaar. “Bradley krijgt de prijs voor haar moedige en visueel meeslepende werk, dat thema’s als racisme en uitsluiting te lijf gaat met een uitzonderlijke energie, die vorm krijgt in een mix van media. Inhoudelijk refereren haar (documentaire)films en installaties onder meer aan de geschiedenis van Amerikanen, de strijd voor sociale rechtvaardigheid en de politieke geschiedenis van de Verenigde Staten en onderzoeken ze diep menselijke emoties zoals woede en verdriet.”
Bradley is in 1986 geboren in New York City en woont tegenwoordig in New Orleans. Op haar zestiende maakte ze haar eerste film, Be-Bop Fidelity, waarin ze haar kunstenaar-ouders ondervraagt over kunst, elkaar en het waarom van hun scheiding. Na afgestudeerd te zijn aan Smith College en UCLA debuteerde ze professioneel in 2014 met Below Dreams, dat werd geselecteerd voor het Tribeca Film Festival. Zes jaar later bracht ze haar eerste lange documentaire uit: Time.
Time won twintig prijzen en sleepte een Oscarnominatie in de wacht. Op het Sundance Film Festival ontving Bradley de Best Director Award in de categorie US Documentary Competition, waarmee ze de eerste zwarte vrouw in de geschiedenis van dit festival werd om deze prijs te winnen. in 2023 werd de film opgenomen in de lijst van “50 beste films van de 21e eeuw” in zowel The Hollywood Reporter als IndieWire.
Ook tijdens vertoning op IDFA 2020 oogstte de film veel lof. Time gaat over een wanhopig stel dat als ‘de zwarte Bonnie & Clyde’ een bankoverval pleegt en gesnapt wordt. Hij krijgt zestig jaar aan zijn broek, zij vijf waarvan ze er drie uitzit. Eenmaal weer buiten spant zij zich in voor de opvoeding van haar kinderen en bindt ze als Black Lives Matter-voorvrouw de strijd aan met het racistische rechtssysteem.
Bradley’s werk laat zich niet in hokjes vangen en beperkt zich niet tot de bioscoopzaal. Zo is America (2019) een multi-channel video-installatie die functioneert als visueel archief van vroege Afro-Amerikaanse cinema. Bradley had solo- en groepstentoonstellingen in onder andere Museum of Modern Art (MoMA), August Wilson African American Cultural Center, Lisson Gallery, Museum of Contemporary Art, Los Angeles en Art Gallery of New South Wales. Haar werk werd tevens vertoond op Tribeca Film Festival, New Orleans Film Festival, International Film Festival Rotterdam, SXSW, Sundance Film Festival, New York Film Festival en New Directors/New Films.
De Eye Prize wordt sinds 2015 jaarlijks uitgereikt aan een kunstenaar of filmmaker die een uitzonderlijk oeuvre aan het opbouwen is en op buitengewone wijze bijdraagt aan nieuwe ontwikkelingen op het grensvlak van beeldende kunst en film. Sinds 2023 wordt de Eye Prize ondersteund door Ammodo. Eerdere winnaars waren Hito Steyerl (2015), Ben Rivers (2016), Wang Bing (2017), Francis Alÿs (2018), Meriem Bennani (2019), Kahlil Joseph (2020), Karrabing Film Collective (2021) en Saodat Ismailova (2022).