Eerste VOD-platform exclusief voor smartphone
Deze week is Quibi gelanceerd, ’s werelds eerste VOD-platform dat volledig gericht is op filmconsumptie via de smartphone. Om te beginnen zijn er vijftig eigen producties te zien, die niet langer duren dan tien minuten. De slogan van Quibi is dan ook ‘Quick Bites. Big Stories.’
De coronacrisis heeft gezorgd voor een explosieve groei in abonnementscijfers van VOD-platforms. Vrijwel iedereen zit thuis, verveelt zich en wil wat zien. Daarmee heeft Quibi dus onverwacht de wind in de rug. Dat hadden de oprichters niet kunnen dromen toen ze in 2018 een startkapitaal van $1 miljard bij elkaar brachten. Met dat geld lieten ze onder andere Steven Spielberg, Guillermo del Toro, Lena Waithe en Catherine Hardwick korte films maken.
Drijvende kracht achter Quibi is Jeffrey Katzenberg. De filmproducent maakte tussen 1984 en 1994 naam voor zichzelf als bestuursvoorzitter van de Walt Disney Studios. In die hoedanigheid was hij onder andere verantwoordelijk voor de productie van The Little Mermaid, Beauty and the Beast, Aladdin en The Lion King. Bij Disney leerde hij ook Meg Whitman kennen, die daar een leidinggevende functie bekleedde voordat ze aan de slag ging bij Hewlett Packard en eBay. Whitman is nu CEO van Quibi.
De films van Quibi zijn gemaakt in twee formaten, portret- en landschapmodus, oftewel liggend en staand. Zo kun je ook tijdens het kijken het scherm draaien zonder de film te onderbreken of opnieuw te starten. De doelgroep van Quibi bestaat uit tieners en twintigers – kijkers die de traditionele televisie allang vaarwel hebben gezegd en de telefoon prefereren boven de laptop. Zij kunnen de eerste 90 dagen gratis kijken. Daarna kost een abonnement $5 per maand met advertenties en $8 zonder. De app is ook te gebruiken in Europa.