Eerste vier themaprogramma’s IFFR bekend

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence
In Signals heeft het IFFR programma’s ondergebracht die aansluiten bij actuele ontwikkelingen. De eerste vier programma’s zijn nu bekend. Vorig jaar draaide het om Europa en de Europese identiteit. Gemeenschappelijke noemer dit jaar: de hedendaagse realiteit. Met wereldpremières van onder andere Adam Curtis, Jorg Buttgereit, Michal Kosakowski en Andreas Marschall.
In het programma 24/7 draait het om het fenomeen ‘aandachtseconomie’. De manier waarop we informatie tot ons nemen in deze tijden van mobiel internet, sociale media en non-stop nieuwsvoorziening is van invloed op onze beleving van tijd en realiteit. Geheel in lijn met het onderwerp telt 24/7 maar één reguliere bioscoopvertoning, de wereldpremière van Park Lanes van Kevin Jerome Everson, een acht uur durende observatie van fabrieksarbeiders. In Rotterdamse hotelkamers draaien compilaties van korte films van onder andere Shambhavi Kaul, Lukas Marxt, Leslie Thornton en Gavin Hipkins.
Everyday Propaganda ligt een beetje in het verlengde van het IDFA-programma Of Media and Men. Centraal thema is hier propaganda in alle verschijningsvormen. Documentairemaker Adam Curtis komt naar Rotterdam om de wereldpremière van zijn nieuwe film Bitter Lake te presenteren. Het programma bevat ook No Country for Young Men van Oleg Mavromatti, PO98, Broken Land van Stéphanie Barbey en Luc Peter, Made in China van Kim Dong-Hoo en War Book van Tom Harper.
De heropleving van het surrealisme, een gevolg van de toenemende onrust en onzekerheid op het politieke wereldtoneel, is het onderwerp van Really? Really. In het kader van dit programma worden onder meer vertoond: A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence van Roy Anderssons, Goodnight Mommy van Veronika Franz, het oorlogsepos Nobi van Tsukamoto Shinya, Reality van Quentin Dupieux, Belluscone: una storia Siciliana van Franco Maresco en de wereldpremière van German Angst van Jorg Buttgereit, Michal Kosakowski en Andreas Marschall.
Het vierde nu bekend gemaakte programma heet What the F?! en verkent de meest actuele ontwikkelingen binnen het feminisme. Het gaat hier niet om de naar aanleiding van La Vie d’Adèle veel besproken ‘male gaze‘ maar om de vraag wat het feminisme na de derde golf, girl power en het afschudden van de ideologische veren nog betekent. Films in dit programma zijn onder andere: To the Editor of Amateur Photographer van Luke Fowler en Mark Fell, en Dolares de Arena van Laura Amélia Guzman en Israel Cardenas.
Edo Dijksterhuis