Eerste titels IFFR bekendgemaakt
Het duurt nog ruim twee maanden totdat in Rotterdam de 46ste editie van het IFFR van start gaat. Maar de eerste filmtitels zijn inmiddels bekend. Daar zitten onder andere Gouden Leeuw-winnaar The Woman Who Left van Lav Diaz bij en twee films van Jim Jarmusch.
Net als vorig jaar is het festivalprogramma onderverdeeld in vier secties: Brigth Future, Voice, Deep Focus en Perspectives. "De vier secties hebben hun eigen verhaal en karakter waardoor bezoekers en film professionals zich goed kunnen oriënteren op de festivalervaring die bij hen past", aldus festivaldirecteur Bero Beyer in het persbericht waarin de eerste titels worden aangekondigd.
De sectie Bright Future is bedoeld voor aanstormend talent met een eigen stijl en geluid. Dit programmaonderdeel bevat vooral debuutfilms en de Hivos Tiger Competition maakt er dan ook onderdeel van uit. Deelnemers aan die competitie maken niet alleen kans op de €40.000 die hoort bij een Tiger Award, maar ook op de Bright Future Award ter waarde van €10.000. Al geselecteerd voor deze sectie zijn: Elon Doesn’t Believe in Death (Ricardo Alves Jr.), All the Cities of the North (Dane Komljen) en The Levelling (Hope Dickson Leach). Dit drietal heeft zich al bewezen in het internationale festivalcircuit met vertoningen in respectievelijk São Paulo, Sarajevo en Toronto.
Voor Voices is de Europese première van Tatsuya Mori’s Fake vastgelegd. De geëngageerde Japanse filmmaker, die eerder een documentaire maakte over de reli-terroristen die een Saringasaanval uitvoerde op de metro van Tokio, richt zijn camera op Mamoru Samuragochi, een dove componist die wordt ontmaskerd als curieus genie. Ook Pablo Larrains Jackie — met Nathalie Portman als voormalig presidentsvrouw en stijlicoon Jackie Kennedy — draait in Voice. En zowel Paterson als Gimme Danger van vaste IFFR-gast Jim Jarmusch. Acht films in de Voices-sectie die hun internationale première beleven, dingen mee naar de Big Screen Award, die eruit bestaat dat de film wordt aangekocht en uitgezonden door de VPRO.
Deep Focus is waarschijnlijk de meest diverse sectie. Retrospectieven, masterclasses en compilaties moeten voor verdieping zorgen binnen dit programmaonderdeel dat het wezen van cinema zelf als onderwerp heeft. De meest in het oog springende titel die al bekend is, is The Woman Who Left. Dit bijna vier uur durende relaas in laag tempo en zwart-wit won tijdens het filmfestival van Venetië de hoofdprijs, waarmee Diaz de eerste Filipijn is die die eer te beurt is gevallen. Ook in Deep Focus: Belle dormant van Adolfo Arrieta en Der traumhafte Weg van Angela Schanelec.
Alleen van de vierde en laatste sectie zijn nog geen titels bekend. In tegenstelling tot vorig jaar bundelt Perspectives alle thematische programma’s onder één paraplu. Wat het thema precies gaat worden, maakt het festival binnenkort bekend.
Edo Dijksterhuis