Eerste Nederlandse Snapchat-film in première tijdens NFF

  • Datum 14-09-2017
  • Auteur Filmkrant
  • Deel dit artikel

#YOLO4REAL

Aiman Hassani baarde vorig jaar opzien met zijn 12 Angry Arabs, een komedie over het Wilders-proces. Nu komt hij met #YOLO4REAL, de eerste Nederlandse Snapchat-film. Het onderwerp is weer niet mals: een terminaal zieke jongen van 21 perst het maximale uit het leven. De première vindt plaats op 26 september tijdens het Nederlands Film Festival.

Voor 12 Angry Arabs waren woede en ongeloof over Geert Wilders’ minder-minder-uitspraak de creatieve brandstof. Ook #YOLO4REAL is persoonlijk geïnspireerd. “Als zestienjarige heb ik vrijwilligerswerk gedaan bij het Emma Kinderziekenhuis en binnen mijn familie hebben een aantal mensen kanker gehad”, vertelt de regisseur. “Ik heb zelf een paar jaar geleden een ernstig ongeluk gehad dat mij met m’ neus op de realiteit heeft gedrukt: het leven is kort.”

Dat is wat hij mist bij jongeren die onder het motto You Only Live Once allerlei onbenulligheden posten op social media. “Alsof voor veertig euro ijs kopen bij een of andere hipstertent optimaal genieten van je leven is. Ik hoop met deze film die groep te bereiken. Mijn boodschap is simpel: leef nu en leef echt.”

Maar om die boodschap over te brengen moet hij natuurlijk wel eerst de aandacht grijpen — en vasthouden. Vandaar de keuze voor het Snapchat-format. Scènes zijn drie of zes seconden lang, de montage heeft het ritme van een repeteergeweer. Hassani: “Op internet worden zelfs video’s van vijftig seconden niet helemaal uitgekeken. Iedereen is tegenwoordig een ‘ervaren’ kijker van video’s en kijkt op hoog niveau, heel snel oordelend. Als dingen even niet duidelijk zijn of ambigue, vallen kijkers meteen weg. Daar moest ik rekening mee houden. Het eindresultaat hebben we uitgeprobeerd op zowel oudere als jongere mensen. We hebben een ritme proberen te vinden waar iedereen de boodschap mee zou krijgen.”

#YOLO4REAL is een duidelijk gevalletje ’the medium is the message’. Want als hoofdpersoon Ahmed eenmaal inziet dat ontkennend vluchtgedrag met drank en drugs waarschijnlijk niet de beste invulling is van zijn laatste dagen, treedt er een vertraging op in de beelden en verandert de sfeer. Hassani weet ongekend veel emotie te proppen in ultrakorte shots. Hij hoopt hiermee de onbewuste slaven van social media een spiegel voor te houden.

Het maken van een film op Snapchat-formaat brengt zijn eigen praktische uitdagingen met zich mee. “Vooral voor de productie”, stelt Hassani. “Normaal staan er vier draaidagen voor een NTR Kort!-productie, wij hebben het met acht gedaan en dan nog was het racen tegen de klok om alle locaties af te gaan. Ik had gelukkig een zeer stressbestendige crew.”

“Pagina’s in een scenario betekenen weinig in zo’n opeenvolging van flitsen”, vervolgt hij. “Dialoog is er ook nauwelijks. Met de acteurs heb ik wel veel gerepeteerd in het voortraject. Het gaat vooral om timing: je moet in een paar seconden de essentie van een scène te pakken hebben. En dat wil ik als regisseur dan ook weer niet teveel pushen — dan wordt het een choreografie. Ik wil momentjes stelen.”

Edo Dijksterhuis