Eerste com­pe­ti­ties IDFA be­kend­ge­maakt

110 Up

Over minder dan een maand begint IDFA – ondanks alles. Gisteren werden de film bekend gemaakt die zijn geselecteerd voor de Dutch, short, student en young audience competities, plus de selecties voor de niet-competitieve onderdelen Luminous, Frontlight en IDFA on Stage.

De competitie voor Nederlandse documentaires bevat dit jaar acht wereldpremières van zowel opkomende filmmakers en erkende meesters. Heddy Honigmann behoort absoluut tot de laatstgenoemde categorie. Van haar dingt 100up mee, over honderdplusser die nog boordevol levenslust zitten. Ook om naar uit te kijken: White Cube van Renzo Martens, de maker van het uiterst controversiële Episode III: Enjoy Poverty. De andere titels in deze competitie zijn: Bruce (Daniel Krikke), Dealing with Death (Paul Sin Nam Rigter), Here We Move Here We Groove (Sergej Kreso), In His Image (Tami Ravid), Sheltered (Saskia Gubbels) en Silence of the Tides (Pieter-Rim de Kroon).

De competities voor korte documentaires en studentenfilms zijn respectievelijk twaalf en elf titels groot. In de IDFA Competition for kids & Docs zijn dertien films opgenomen. Voor het eerst in het bestaan van deze competitie is de selectie gericht op zowel jonge kinderen als de oudere jeugd. Naast korte en lange films bevat ze ook virtual reality.

De twintig films in het Luminous-programma gunnen bezoekers een blik op levens die heel anders zijn dan de onze. Zoals bijvoorbeeld de basketballers uit de Comoren in Red Card die in hun land blijven om te vechten voor de toekomst. Of de Chinese ziekenhuismedewerkers die zich in The Ark bezighouden met stervensbegeleiding terwijl op de achtergrond de eerste tekenen van de coronacrisis zich aandienen.

Frontlight is zeventien titels sterk. Een daarvan is We Are the Thousand van Anita Rivaroli, over een duizendkoppige band in een Italiaans plaatsje die zich collectief inzetten om de Foo Fighters naar het dorp te krijgen. IDFA on Stage, tenslotte, combineert voor de eerste keer live en online evenementen. Een groot deel van de selectie bestaat uit werk van kunstenaars die de pandemie hebben aangegrepen als mogelijkheid om nieuwe presentatievormen te ontwikkelen. Zo is Afscheidstournee van De Warme Winkel een klimaatneutrale voorstelling waarbij de acteur zich per fiets verplaatsen van optreden naar optreden.