Eén op acht Neder­landers stopt met streamen door inflatie

Dat inflatie en achterblijvende koopkracht erin hakken, merken ze nu ook bij de streamingdiensten. Een achtste van de Nederlanders heeft zijn abonnement op Netflix, Videoland of een ander platform opgezegd. Dat blijkt uit onderzoek van vergelijkingswebsite Slimster.

“Heb je onlangs een streamingabonnement stopgezet of aangepast naar aanleiding van toegenomen maandlasten”, vroeg Slimster aan 2000 Nederlanders. 13% van de ondervraagden, één op de acht, gaf een bevestigend antwoord. Onder abonnementen worden overigens niet alleen VOD-platforms verstaan maar ook diensten als Spotify, YouTube Music en Apple Music.

Daarmee bewijzen streamingabonnementen zich als behoorlijk conjunctuur gevoelig. De percentage voor het aanpassen of opzeggen van abonnementen voor telefoon (11%), tijdschriften (9%), sportschool (7%) of maaltijdbox (7%) ligt lager. Opmerkelijk is overigens dat 45% van de ondervraagde mannen zei een abonnement te hebben opgezegd tegenover 35% van de vrouwen. Bij de mannen zei 14,4% zijn streamingabonnement op, bij de vrouwen 10,6%.