Dvd-verkoper legt het af

  • Datum 24-02-2012
  • Auteur
  • Deel dit artikel

GfK en NVPI schatten in hun jaarcijfers over 2011 dat de omzet van video on demand het afgelopen jaar met meer dan vijftig procent is gestegen. Consumenten kochten in vergelijking met 2010 niet minder films en televisieseries, maar besteedden er wel minder geld aan. De detailhandel is de dupe.

Consumenten willen ondanks de aanwezigheid van illegale downloads best nog voor het huiskamergebruik van films en televisieseries betalen. Ze hebben er alleen niet meer zoveel voor over als voorheen. Dat valt te concluderen uit de jaarcijfers over 2011 van onderzoeksbureau GfK en brancheorganisatie NVPI. De verkoop van dvd’s en blu-rays daalde licht van 26,1 miljoen stuks in 2010 naar 25,8 miljoen stuks in het afgelopen jaar. Daar staat tegenover dat de omzet van video on demand naar schatting steeg van 35 miljoen naar 53 miljoen. Die cijfers suggereren een stijging van het totaal aantal verkochte titels.

Tegenover de stijging in stuks gerekend staat een daling van de totale omzet. In 2011 werd er op de gecombineerde fysieke en digitale videomarkten voor 1,6 procent minder afgerekend. Dat komt voor een belangrijk deel doordat de dvd het aflegt tegen video on demand, dat mede door besparingen op distributiekosten goedkoper is. De bestedingen aan digitale video waren in 2011 goed voor zeventien procent van de totale omzet, tegen elf procent in 2010. Dat is een hoog percentage in vergelijking met het digitale aandeel in de omzet van audio (twaalf procent) en games (elf procent).

Het grootste slachtoffer van de veranderingen op de videomarkt zijn dus niet de filmmaatschappijen, maar de dvd-verkopers. Zij probeerden hun klanten te behouden door met prijzen te stunten. De gemiddelde prijs van een verkochte dvd lag het afgelopen jaar 83 cent lager dan in 2010. De gemiddelde prijs van een verkochte blu-ray daalde zelfs met 3,39 euro. Het aantal verkochte blu-rays steeg mede daardoor met ruim de helft, maar de gezamenlijke omzet van dvd’s en blu-rays daalde met 8,2 procent. GfK en NVPI voorspellen dat video on demand in 2012 zijn opmars zal voortzetten.

Erik Schumacher