Drukke eerste week voor EYE

Bezoekers van Hugo 3D in het nieuwe EYE
Bijna veertigduizend bezoekers hebben tijdens de openingsweek kennisgemaakt met het nieuwe onderkomen van EYE in Amsterdam-Noord. Dat is beduidend meer dan de opkomst waarmee het instituut van tevoren rekening had gehouden.
Op bijna aandoenlijk ouderwetse wijze heeft EYE tijdens de eerste week in het nieuwe gebouw de aantallen bezoekers bijgehouden. "Er stond elke dag een beveiliger bij de deur, die met een tellertje ieder bezoek registreerde," vertelt voorlichter Ingeborg Tuinman. Na een week stond de teller op ruim 38.000. Minstens de helft van de bezoekers kwam alleen voor de architectuur of de horeca. EYE verkocht in de eerste week ruim 16.000 kaartjes voor filmvoorstellingen en voor de tentoonstelling over found footage.
Het filminstituut, dat de afgelopen week niet te klagen had over aandacht in de pers, is blij met die aantallen. Volgens de begroting moeten er in het nieuwe gebouw structureel zo’n vierduizend kaarten per week verkocht worden. Uiteraard trekt een openingsfestival bovengemiddeld veel bezoekers, maar de behaalde opkomst lijkt niettemin een goed begin. "Dit is erg boven verwachting," zegt Tuinman. "We zijn absoluut heel tevreden."
De verhuizing lijkt ook positief uit te pakken voor de naamsbekendheid van het instituut. De naam EYE is al sinds december 2009 in gebruik, maar bleek bij een merkenonderzoek uit 2011 nog onbekend bij het grote publiek. Door de publiciteit rond de verhuizing zijn in ieder geval de taalpuristen inmiddels op de hoogte. De Stichting Taalverdediging maakt plotseling bezwaar tegen de Engelse titel en gaat onderzoeken of de aanbesteding van de naamgeving aan een Brits reclamebureau wel volgens de regels is verlopen.
Erik Schumacher