Doek valt voor We Want Cinema

  • Datum 05-03-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Nog geen drie jaar na de lancering is We Want Cinema ermee gestopt. Subsidies vielen weg en potentiële investeerders kijken de kat uit de boom. In het buitenland slaat het innovatieve cinema-on-demand-model wel aan. Er wordt gesproken over een doorstart maar directeur Marieke Jonker verwacht geen snelle terugkeer.

We Want Cinema begon in mei 2012. Het platform nodigde gebruikers uit om een evenement aan te maken: om een geliefde klassieker opnieuw te zien of een in de vergetelheid geraakte cultfilm. Er kon gekozen worden uit een catalogus die titels bevatte als The Big Lebowski, Mad Max en Winter Nomads. Als er zich genoeg mensen hadden gemeld die een kaartje wilden kopen, ging de voorstelling door. In totaal zijn er bijna zeshonderd aanvragen ingediend; 217 keer kwam het tot een voorstelling.

‘Het ging eigenlijk nog nooit zo goed met We Want Cinema als de laatste tijd’, stelt Jonker. ‘Maar we zijn al sinds 2012 aan het pionieren en het bedrijf is nog steeds niet winstgevend. Dan moet er in 2015 echt geld bij en dat hebben we niet kunnen vinden.’

Bij oprichting werd We Want Cinema ondersteund met Europees geld. Een driejarenplan was goedgekeurd door Creative Europe maar het betreffende potje voor pilotprojecten werd al na een jaar afgeschaft. Onder commerciële investeerders zijn er volgens Jonker ’te weinig die begrijpen dat dit hét moment is om met een nieuw businessmodel voor bioscopen te komen.’

Het gebrek aan enthousiasme bij investeerders is volgens Jonker terug te voeren op een aantal factoren. Dat de pool aan risico-investeerders in ons land klein is, speelt zeker een rol. Daarnaast is de diversiteit van het filmaanbod vergeleken met andere landen groter, mede door subsidiëring, waardoor consumenten minder behoefte voelen om zelf te programmeren. Het bioscoopbezoek is bovendien pas dit jaar afgevlakt. In het buitenland, waar de stagnatie al langer duurt, is de concurrentie groter en dus ook de behoefte aan alternatieve manieren om publiek te trekken. We Want Cinema was dan ook van plan om internationaler te gaan werken. Vorig jaar werden de eerste stappen gezet om een Duitse en een Zwitserse poot op te zetten.

We Want Cinema had het ongeluk in de verkeerde markt te opereren. Nieuwe buitenlandse initiatieven onderschrijven dat volgens Jonker. ‘In de Verenigde Staten wist Tugg twee maanden geleden $ 5,9 miljoen op te halen. En ook in de grote Europese markten beginnen zich nu concurrenten te manifesteren. In Italië wordt morgen Moviedays gelanceerd. Screenly in Spanje draait nu anderhalf jaar. En in Engeland hebben ze Our Screen.’

Jonker houdt de mogelijkheid van een doorstart open, is ook in gesprek met diverse partijen. ‘Maar er zijn substantiële bedragen nodig. Mocht iemand de lopende kosten op zich willen nemen, dan geven we hem zo een gebruikerslicentie. We houden onze achterban op de hoogte via social media. Wie weet wat er nog gebeurt.’

Edo Dijksterhuis