Doek valt voor A’dam Film Week en Series Weekend

Het uitblijven van een tweede editie van Amsterdam Series Weekend afgelopen mei was al een veeg teken. Maar toen meldde de organisatie nog op haar site dat de Amsterdam Film Week gewoon zou plaatsvinden tussen 27 oktober en 2 november. Nu blijkt dat het festival wegens het afhaken van hoofdsponsor UPC na drie edities moet stoppen.
Amsterdam Film Week had met publiekspremières van toegankelijke kwaliteitsfilms een plaatsje op de filmfestivalkalender veroverd. Het programma bestond uit titels die zich hadden bewezen op internationale podia als het Tribeca Film Festival en Toronto of winnaars van Oscars en Golden Globe Awards. Met eregasten als Susan Sarandon in 2012 en Steve McQueen, regisseur van de openingsfilm van vorig jaar 12 Years a Slave, wist het festival zelfs wat starpower op de rode loper te krijgen.
Vorig jaar breidde Amsterdam Film Week haar palet uit met het Amsterdam Series Weekend. In het op één na laatste weekend van mei werden op het Westergasterrein losse afleveringen en complete seizoenen van nieuwe tv-series vertoond. Startschot was het integrale derde seizoen van Borgen, dat in een marathonsessie werd opgediend.
Het bezoekersaantal van de Amsterdam Film Week steeg gestaag, zeker nadat het zalenaanbod verruimd werd. Na de 5.000 verkochte kaartjes van het eerste jaar kwamen er ieder jaar zo’n 2.500 bij. Maar dat was blijkbaar niet voldoende voor UPC, die de eerste drie jaar optrad als hoofdsponsor. Alternatieve geldschieters werden niet gevonden en dus valt het doek.
De directie van Amsterdam Film Week is onbereikbaar voor commentaar maar laat in een persbericht weten te werken aan een nieuw, film-gerelateerd project. De lancering daarvan zal begin volgend jaar plaatsvinden.
Edo Dijksterhuis