Digitale opstopping

Zowel het startschot voor de digitalisering van de Nederlandse filmzalen als de lancering van on-demand-portal Filmotech liepen afgelopen maand vertraging op. Distributeur Gerard Huisman voorziet intussen digitale opstoppingen.
Door de formatieperikelen was er even niemand beschikbaar om de handtekening voor de overheidsbijdrage te zetten. Dus de grootscheepse digitalisering van de Nederlandse filmzalen loopt wat vertraging op. Maar als alles goed gaat kan het besluit op 5 november alsnog vallen. Als dan het het sein op groen komt te staan kan volgens projectcoördinator Eveline Ferwerda de uitvoering nog steeds volgens plan verlopen. Positief is in ieder geval dat de eerste offerte van een bank die 30 miljoen wil lenen binnen is. Ook het verwachte aantal doeken dat mee wil doen is gehaald. De teller staat nu op 520.
Lancering afgeblazen
Ernstiger is de vertraging die het video-on-demand platform van Filmotech heeft opgelopen.
De downloadsite die uiteindelijk de complete Nederlandse filmproductie voor de consument tegen betaling beschikbaar moet maken zou tijdens het Nederlands Film Festival worden gelanceerd. Op de valreep werd dit feestje afgeblazen, met name omdat het gebruiksgemak van het platform nog niet op alle punten aan de eisen voldeed. De site moet bovendien probleemloos kunnen functioneren met alle gangbare webbrowsers. Een nieuwe lanceerdatum is nog niet vastgesteld.
Digitale opstopping
En als straks die digitalisering van bioscopen en filmtheaters zover is, wat betekent dat dan voor het aanbod? We zouden het bijna vergeten. Maar het gaat natuurlijk om de mensen in de zalen. En het uitbrengen van films. De populaire visie is dat digitalisering de flexibiliteit en de diversiteit van de programmering vergroot, waar dan de kleine artistieke film van zou kunnen profiteren. Maar Gerard Huisman van Contact Film, een belangrijke distributeur in deze sector, voorziet een ander scenario. Distributeurs in het middensegment, die nu films met pakweg 10 to 20 kopieën laten uitgaan, zullen door het digitale prijsvoordeel geneigd zijn het aantal kopieën op te voeren. En als het aantal zalen niet toeneemt wordt de opstopping alleen maar groter. Dan bestaat de kans dat er straks voor de kleinere, kwetsbare films geen premièredoeken meer zijn. We gaan dit in de gaten houden.
Leo Bankersen