Dick Maas en het Filmfonds worden moe van elkaar

  • Datum 18-07-2011
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Dick Maas

Dick Maas krijgt 400.000 euro subsidie van het Filmfonds voor zijn nieuwe actiekomedie Para. Dat is veel te weinig, zegt hij boos. Hij vindt dat hij structureel wordt tegengewerkt door het Filmfonds. Daar zijn ze zijn kritiek ondertussen meer dan zat.

Vorige week vrijdag werd bekend dat het Filmfonds in vijf nieuwe producties investeert. Alex van Warmerdam krijgt met zijn zwarte komedie Camiel Borgman het hoogste bedrag: 750.000 euro. Verder is er subsidie voor Alles is familie van Joram Lürsen (550.000 euro), The Sky Above Us van Marinus Groothof (500.000 euro), Para van Dick Maas (400.000) en Mees Kees van Barbara Bredero (369.000).

Dick Maas reageerde op zijn Facebookpagina ronduit teleurgesteld. ‘Het lijkt een leuk bericht,’ schrijft hij. ‘Maar lieve vrienden, juich niet te vroeg!’ De 400.000 euro die Maas toegekend heeft gekregen, haalt het namelijk niet bij de 850.000 euro in zijn aanvraag. Hij stelt vast dat regisseurs als Alex van Warmerdam en Nanouk Leopold anders behandeld worden. ‘Kennelijk geldt de regel bij het fonds: HOE MINDER BEZOEKERS, HOE MEER GELD…’

Filmfonds: Maas krijgt veel meer
Hoofd financiën George van Breemen van het Filmfonds reageert geïrriteerd op de kritiek van Maas, die een geschiedenis heeft van uithalen naar zijn organisatie. "Maas gaat erg selectief met de bedragen om," zegt Van Breemen. "Hij krijgt in feite veel meer van het Filmfonds, maar dat laat hij buiten beschouwing."

"Het Filmfonds kent niet alleen via de commissie bedragen toe, maar ook via de suppletieregeling. Dat is een semi-automatische regeling, uitsluitend voor publieksfilms, waarbij je puur aan een aantal juridische en financiële criteria dient te voldoen. Maas wil in zijn dekkingsplan ruim 1,4 miljoen via suppletie aanvragen. Er is alle reden om aan te nemen dat Maas, als hij een aanvraag voor suppletie doet, aan de voorwaarden zal voldoen. Dat was in vorige jaren met Sint en Quiz ook het geval. Technisch zou hij dan dus op 1,8 miljoen voor dit project uitkomen. Maas kan op deze manier zijn fondsbijdrage sterk verhogen, terwijl de artistieke films buiten de suppletieregeling vallen."

"Maas doet het telkens voorkomen alsof wij hem enorm duperen," zegt Van Breemen, "maar hij krijgt met Sint, Quiz en Para drie jaar op rij zeer fikse bedragen van het Filmfonds. Wij worden behoorlijk moe van zijn kritiek. Zeker in deze tijden. We zouden ons met elkaar hard moeten maken voor de toekomst."

Maas overweegt juridische stappen
"Ik word ook moe van het Filmfonds," reageert Maas desgevraagd. "Ik vind het heel raar dat ze het suppletiefonds nu op een hoop gooien met het reguliere Filmfonds, dat wil zeggen de commissie. Toen het suppletiefonds werd opgericht, werd er nog gesproken van een gemetselde muur tussen die twee. Bovendien kan, voor zover ik weet, iedere filmer die geld uit de markt haalt een beroep doen op suppletie. Alex van Warmerdam en Nanouk Leopold kunnen dat dus net zo goed als ik. Dat hebben ze in het verleden ook gedaan."

Er zit bij Maas veel zeer. "Ik heb de laatste jaren vijf projecten ingediend bij het Filmfonds. Afgezien van Para zijn ze allemaal in eerste instantie afgewezen. Via allerlei procedures en rechtzaken ben ik toch aan geld van het fonds gekomen voor die films. Daar ben ik zes, zeven jaar mee bezig geweest. Dat ik voor Sint en Quiz nu toevallig vlak achter elkaar de financiering rondkreeg, wil dus niet zeggen dat ik maar achter elkaar aan het filmen ben. Ik ga nu met mijn producent Tom de Mol overleggen of we weer juridische stappen gaan ondernemen."

"Voor mij is in ieder geval duidelijk dat ik van de commissie steeds veel minder geld krijg dan anderen. En ze kunnen maar niet uitleggen waarom. Tim Oliehoek kreeg 650.000 euro van de commissie, maakt die nu dan opeens ook artistieke films?"

Aangescherpte regels
Tot slot nog een keer terug naar Van Breemen. Hoe zit dat nu precies, met die suppletieregeling? Van Breemen geeft toe dat Van Warmerdam met De laatste dagen van Emma Blank subsidie via de suppletieregeling heeft ontvangen. "Dat was in de begintijd van die regeling, toen de regelgeving op bepaalde punten nog niet helder genoeg bleek," zegt hij.

"De afgelopen twee jaar zijn de criteria in overleg met de sector, het ministerie en Brussel dusdanig aangescherpt dat de regeling echt alleen voor brede publieksfilms en niet meer voor artistieke films toegankelijk is. Daarover is de sector ook uitgebreid geïnformeerd. Maas zou daarvan op de hoogte moeten zijn, zeker gezien het feit dat zijn meeste recente films op basis van die aanscherpingen zijn getoetst."

Erik Schumacher