De doe-het-zelf filosofie van Bright Blue Gorilla
In 1990 verpatsten ze al hun bezittingen behalve hun muziekinstrumenten, kochten een vliegticket en verruilden LA voor Europa. Michael Glover en Robyn Rosenkrantz zetten het muzikale collectief Bright Blue Gorilla op, dat vanaf 2005 ook films maakt. De komende maanden toeren ze door Nederland met hun nieuwste film, Go with Le Flo.
De trans-Atlantische sprong in het duister deed het tweetal allereerst belanden in Amsterdam. ‘Omdat dat de goedkoopste bestemming was’, verklaart Rosenkrantz. ‘We kenden maar één persoon in Nederland, een jongen in Maarssen. Bij hem konden we een nachtje blijven, maar een vriend van hem nodigde ons daarna uit om drie weken in zijn appartement te blijven. Zo is het sindsdien eigenlijk altijd gegaan. We zijn nu 24 jaar onderweg.’
Glover had als teenager al succes als drummer van The Philisteens, een band die nog optrad als voorprogramma van The Ramones. ‘Maar op een gegeven moment was ik de muziekindustrie beu’, vertelt hij. ‘Het leven in LA is bovendien zwaar. De huur is hoog en alles is duur. Europa heeft een veel beter klimaat om met minder inkomen te overleven en toch creatief te kunnen zijn.’
Van liedjes schakelde Glover al snel over op het schrijven van toneelstukken. ‘Mijn nummers zijn verhalend, een soort mini-films. Die stap was dus niet zo groot.’ Hij deed wat regie-ervaring op bij theatergezelschappen en tegelijkertijd werkte hij als editor bij het MTV-programma The Osbournes. Met het prijzengeld gewonnen bij een toneelwedstrijd van het Eugene O’Neill Theater kocht het duo een goede filmcamera. In 2005 maakten ze hun eerste film, Sister Sarah’s Sky, een komedie over een 14-jarige uit een conservatief gezin die op sleeptouw wordt genomen door haar bohemien oom en tante.
De hoofdrol in die eerste film werd gespeeld door Rosenkrantz’ zusje, de soundtrack gemaakt door bevriende muzikanten. Glover was de regisseur, Rosenkrantz de producent. Distributie was een kwestie van rondbellen en met een harddrive onder de arm naar theaters reizen. En die doe-het-zelf filosofie heeft Bright Blue Gorilla, zoals het collectief van samenwerkende creatievelingen zichzelf noemt, nog altijd hoog in het vaandel. Vervoer naar sets is per openbaar vervoer, voor catering en locatie worden bevriende middenstanders gevraagd. Glover: ‘We opereren buiten het gebruikelijke filmsysteem. We werken met gemiddeld zo’n tweehonderd mensen aan een productie. Iedereen werkt gratis. Zodra de film iets oplevert, verdelen we de inkomsten. Deze werkwijze zorgt voor een ontspannen sfeer op de set — dat zie je ook in onze making of-clipjes.’
De ‘ins and outs’ van het filmmaken hebben de Amerikanen zich eigen gemaakt door het simpelweg te doen. ‘We worden er iedere keer weer een beetje beter in’, vindt Rosenkrantz. Glover noemt hun laatste productie, Go with Le Flo, ‘filmisch ons meest geslaagde project tot nu toe’. De film werd geselecteerd voor veertien festivals wereldwijd, van Berlijn tot Jaipur. Recensenten vergelijken de stijl — door Glover getypeerd als ‘1930s storytelling’ — met die van Ernst Lubitsch, Billy Wilder en Preston Sturges.
Cast en crew van Go with le Flo bestond uit professionals en amateurs van twintig nationaliteiten. De belangrijkste rollen in de komedie over een Franse eigenaar van een delicatessenzaak in Berlijn die op zoek is naar de liefde, worden vervuld door acteurs van het Berliner Ensemble. In het dagelijks leven zijn zij verbonden aan het prestigieuze Theater am Schiffbauerdamm, dat in 1949 werd opgezet door toneelschrijver Berrtolt Brecht en zijn vrouw. Een deel van hen zal ook spelen in de volgende film van Bright Blue Gorilla, Mr Rudolpho’s Jubilee, over een gedeprimeerde modeontwerper. ‘Weer een komedie’, stelt Glover. ‘Maar net als de vorige films met een serieuze, dramatische ondertoon.’
De Nederlandse tournee van Bright Blue Gorilla begint op 2 oktober met een concert in Nutty Anita’s Comedy Night in Amsterdam. De film wordt vertoond door het hele land, vaak in zalen buiten het gebruikelijke filmcircuit. ‘We doen doorgaans een kick-off met een concert’, aldus Rosenkrantz. ‘Bij de filmvertoningen zijn we meestal zelf aanwezig om het publiek te vertellen hoe we de film gemaakt hebben. In Nederland komen we op één plek in ieder geval altijd terug: Filmhuis De Keizer in Deventer heeft vanaf het begin af aan al onze films vertoond. De programmeur daar heeft altijd in ons geloofd.’
Edo Dijksterhuis
Voor speeldata van Bright Blue Gorilla zie: brightbluegorilla.com/tour