Crowdfunding De surprise is marketing, met rendement

De surprise
Op 21 mei gaat De surprise in première. Verwacht de eerste posters volgende week in het straatbeeld. Maar de buzz rond de lang verwachte nieuwe film van Oscar-winnaar Mike van Diem is al een paar maanden bezig. Met dank aan de crowdfunding-actie van distributeur A-Film, die €75.000 bij 135 investeerders ophaalde. Bij succes wordt rendement uitgekeerd.
Crowdfunding is inmiddels ingeburgerd als alternatieve vorm van financiering. Nederlandse filmmakers op zoek naar geld, presenteren hun projecten op Cinecrowd, Voordekunst of het van oorsprong Amerikaanse Kickstarter. Distributeur A-Film werkt sinds mei 2014 samen met Symbid (‘Where companies get funded and grow’). Drie films werden eerder al gefinancierd: Het Bombardement (€20.000), Wiplala (€100.000) en Trippel Trappel (€55.000).
Net als de eerder gecrowdfunde titels is De surprise een film met hitpotentie, gestut door grote namen. De actie moet dan ook niet gezien worden als onwil van A-Film om zelf een distributiegarantie op tafel te leggen. ‘Natuurlijk is het prettig dat we hiermee een deel van de financiering opvangen’, stelt Thijmen ter Veen, die bij A-Film verantwoordelijk is voor crowdfunding-campagnes. ‘Maar je moet dit vooral zien als marketing. Normaliter begint de promotie van een film een maand voor de release, met het zwaartepunt één tot twee weken voor de première. Nu werd er in januari al gepraat over de film. De investeerders prijzen hem aan in hun eigen netwerk en dat werkt als een olievlek.’
Wie een snel rekensommetje op de cijfers loslaat, komt op een gemiddelde bijdrage per investeerder van iets meer dan €555. Dat is best een stevig bedrag — veel meer dan de paar tientjes die de deelnemer aan crowdfunding-acties normaliter uitgeeft. Ter Veen: ‘Een paar mensen hebben het minimale bedrag van €20 betaald; die wilden het eens proberen. Maar er zijn er ook die fiks meer hebben geïnvesteerd, tot enkele duizenden euro’s.’
Daar waar conventionele crowdfunding-platforms draaien om de emotionele beloning — het gevoel bij te dragen, erbij te horen — opereert Symbid een stuk zakelijker. Hier bestaat de primaire opbrengst niet uit leuke cadeautjes, een hand van de regisseur of je naam op de aftiteling, maar gewoon keihard rendement. Iedereen die meer dan €100 inlegt maakt er kans op. Als De surprise meer dan 200.000 bezoekers trekt, krijg je je inleg terug. Bij meer dan 250.000 bezoekers komt daar nog eens 3% bovenop. En dat percentage stijgt tot 15% bij meer dan 400.000 verkochte kaartjes. Een goede motivatie dus voor investeerders om reclame te maken voor de film.
En er is nog iets afwijkends aan Symbid. Omdat het platform werkt met rendement en aandelen, sluit de inschrijving direct als het van tevoren vastgestelde streefbedrag is gehaald. Een project op Cinecrowd of Voordekunst kan soms wel 140, 170 of zelfs 300 procent van zijn streefbedrag halen en dat is alleen maar bijzonder prettig voor de filmmaker. Bij Symbid kan bij het voldoen van het doel alleen maar een tweede campagne gestart worden. Het is alles of niets, wat dat betreft.
Volgende week dinsdag wordt in het Congrescentrum Amsterdam Arena de eerste Nederlandse versie van Crowdfunding Day gehouden. A-Film en Symbid zijn uitgenodigd om te komen vertellen over hun ervaringen. De belangrijkste boodschap die Ter Veen wil overbrengen is gelijk aan die van andere, meer conventionele platforms: ‘Als je hier een succes van wilt maken, moet je veel tijd stoppen in communicatie — gericht je investeerders benaderen en ze betrokken houden, iedereen voortdurend op de hoogte houden van de voortgang van de film. Niets gebeurt uit zichzelf.’
Edo Dijksterhuis