Critic’s Choice keert terug op IFFR

Life Itself
In 2003 vond voor de laatste keer een Critic’s Choice plaats tijdens het International Film Festival Rotterdam. Nu is het programma terug. Zeven critici hebben zeven films gekozen die volgens hen niet mochten ontbreken in Rotterdam. Ze leiden hun keuze in met een video-essay, gaan Q&A’s aan en leveren context en kritiek.
Er was al langer behoefte aan publiek debat rondom film, stelt recensent Jan Pieter Ekker, die dit jaar afzwaait als voorzitter van de Kring van Nederlandse Filmcritici. Samen met Filmkrant-hoofdredacteur Dana Linssen nam hij het initiatief voor de Critic’s Choice. ‘Je kunt natuurlijk op dinsdagavond in EYE gesprekken met regisseurs organiseren of iets dergelijks, maar de kans is klein dat daar veel publiek op af komt. In Rotterdam loopt het publiek al rond dat in is voor dit soort verdieping.’
Al in het voorjaar van 2014 voerde Ekker de eerste gesprekken met het IFFR over ’the return of the Critic’s Choice’. ‘Eigenlijk wilden we een hele Critic’s Week, vergelijkbaar met Cannes of Venetië, een evenement dat half losstaat van het festival, maar daar had het IFFR minder interesse in.’ Uiteindelijk werd de formule: zeven critici uit binnen- en buitenland belichten zeven titels. Ekker: ‘We hebben ze geen opdracht meegegeven: jij moet een documentaire kiezen, jij een genrefilm, jij een animatiefilm. Toch bevat het programma al die verschillende soorten film. Het is Rotterdam in de volle breedte.’
Sommige van de titels gaan heel direct over filmkritiek, zoals de documentaire Life Itself over de invloedrijke, in 2013 overleden criticus Roger Ebert, waarmee het programma aftrapt op vrijdagavond. Kevin B. Lee, maker van het bekroonde Transformers: The Premake, zorgt voor het beschouwend reliëf. Zoals alle deelnemende critici zal hij dat mede doen via een video-essay, een genre van filmkritiek dat in het buitenland al meer is ingeburgerd dan hier, maar dat op termijn wel eens een invloedrijke vorm van recenseren zou kunnen worden. ‘Het moet dan wel meer zijn dan een gesproken recensie’, aldus Ekker.
‘Festivalbezoekers zullen niet voor deze films kiezen omdat ze in het Critic’s Choice-programma zitten. Maar als ze gaan dan zullen ze er meer aan beleven vanwege de toelichting’, denk Ekker. Verwacht overigens geen onderonsjes van makers en beschouwers die elkaar feliciterend op de schouders slaan. Zoals het hoort bij filmkritiek komt het mes op tafel. Ekker: ‘De Duitse criticus Rüdiger Suchsland koos Die Lügen der Siege omdat hij het een goede film vindt, maar hij heeft er het nodige op aan te merken. Hij zal dan ook de discussie aangaan met regisseur Christoph Hochhäusler.’
Critic’s Choice vindt plaats van 23 tot en met 28 januari. Alle voorstellingen beginnen om 18:30 en de locatie is Cinerama 1. Er is één uitzondering: Three Minutes Thirteen Minutes Thirty Minutes van schrijver/criticus Bianca Stigter. Die bijdrage, gebaseerd op een drie minuten durende vooroorlogse film uit Polen, wordt vertoond om 14:00 in De Doelen Van Cappellezaal. De screening van het work in progress wordt gevolgd door een discussie tussen Stigter en schrijver Glenn Kurtz, kleinzoon van de maker van de film. Ekker en Linssen leiden het gesprek, de overige critici zullen aanschuiven.
Edo Dijksterhuis