Cinetree wil ‘de boetiek onder de VOD-platforms’ zijn
Op de inmiddels overvolle VOD-markt wil nieuwkomer Cinetree het verschil maken met een beperkt aanbod dat wordt geselecteerd door curators. De nadruk ligt op goed vertelde verhalen die verder gaan dan amusement. Als er genoeg abonnees zijn wil Cinetree de winst inzetten om ook zelf films te gaan coproduceren.
Op 13 oktober gaat Cinetree live, een gebeurtenis die wordt gevierd met een lanceringsfeest in De Filmhallen waar drie films worden vertoond. Vanaf die datum kunnen alle abonnees die het maandbedrag van €4,99 hebben voldaan toegang tot Nederlands jongste VOD-initiatief. ‘We hebben al veel aanmeldingen’, zegt actrice/presentatrice Hanna Verboom, van wie het initiatief afkomstig is.
Wat Cinetree anders maakt dan al die andere VOD-platforms is dat het aanbod bewust beperkt wordt gehouden in plaats van zo breed mogelijk. Abonnees kunnen iedere week kiezen uit negen à tien films. Iedere dinsdag en vrijdag komt er een nieuwe titel bij en verdwijnt een oude titel uit de carrousel. Een film blijft zo een maand lang te zien voordat hij doorschuift naar het archief, dat tegen betaling toegankelijk is.
‘Wij willen kijkers door het bos de bomen weer laten zien’, stelt Verboom. ‘En dat doen we door te werken met curators. We hebben gezocht naar verhalenvertellers uit verschillende vakgebieden — acteurs, journalisten, programmamakers. Zij kiezen de films. In een toelichtend filmpje vertellen ze hoe ze tot hun selectie zijn gekomen. Eén keer per maand kiest een gastcurator een titel.’
Cinetree gaat in oktober van start met Halina Reijn, Joris Luyendijk, Jelle Brandt Corstius, Jeroen van Koningsbrugge en Hanna Verboom zelf. Als gastcurator zijn in ieder geval Femke Halsema, Jimmy Nelson en Jim Taihuttu gestrikt. Het soort films dat zij zullen selecteren wordt door Verboom gekwalificeerd als ‘conscious entertainment’. ‘Het moeten onderhoudende films zijn maar ze moeten inhoudelijk dieper gaan dan de gemiddelde amusementsfilm. We zullen dicht op de actualiteit proberen te zitten.’
Als Cinetree een succes is, wil het platform ook een actieve rol gaan spelen in het produceren van verhalende films. Verboom: ‘Bij tienduizend leden zouden we al genoeg budget hebben om ieder jaar een kleine documentaire of korte film te maken. Bij twintig- of dertigduizend leden is een serieuze speelfilm mogelijk. We zullen hierbij wel altijd werken met een coproducent. Een eigen productiehuis opzetten is niet wat we ambiëren.’
Cinetree moet ‘de boetiek onder de VOD-platforms’ worden volgens Verboom. En daar hoort, naast een weloverwogen selectie, ook veel ‘context’ bij. ‘We bieden de films aan in een omgeving met toelichting en extra’s. Zo streven ernaar een community te vormen, zowel online als offline. Van dat laatste is ons lanceringsfeest het eerste voorbeeld. We zijn inmiddels in gesprek met een bioscoop in Amsterdam om maandelijks Cinetree-avonden te organiseren, filmvertoningen met inleiding en discussie. Dat willen we landelijk verder uitrollen, hopelijk ook naar openluchtvertoningen.’
Edo Dijksterhuis