CinemAsia wordt jaarlijkse festival

Openingsfilm Lost in Thailand was een megahit in China
Eigenlijk stond de zesde editie van CinemAsia pas gepland voor 2014. Maar het festival voor Aziatische film en beeldcultuur is zo succesvol dat besloten is de frequentie te verhogen naar jaarlijks. Dat betekent: dichter op de actualiteit en meer premières. CinemAsia opent op 4 april met de Chinese mega-blockbuster Lost in Thailand.
CinemAsia werd voor het eerst gehouden in 2004 in het Amsterdamse Rialto. In 2010 verhuisde het festival naar Het Ketelhuis en sinds vorig jaar wordt het gehouden in De Balie. ‘Vorig jaar trokken we meer dan 5000 bezoekers; het was onze meest succesvolle editie ooit’, vertelt Giovanna Chen van CinemAsia. ‘Dat was de belangrijkste reden om het festival niet meer om de twee jaar maar jaarlijks te houden. Er is vraag naar.’
Een andere belangrijke reden is dat er veel gebeurt in de Aziatische filmwereld en dat het festival dichter op de actualiteit wil zitten. De slotfilm #Republik Twitter, die op 7 april zijn Europese première beleeft, is daar een goed voorbeeld van. Deze Indonesische romcom uit 2012 laat de kracht van social media zien in het op twee na grootste land van Twitter-gebruikers. #Republik Twitter gaat over een studente die via 144 tekens per keer flirt met een journalist. Een afspraak in real life loopt spaak, maar als de journalist uitgroeit tot machtig politiek Twitteraar krijgt het stel een tweede kans.
Hoewel het aanbod Aziatische films in Nederland al vrij groot is — de programmering van bijvoorbeeld Film Festival Rotterdam en het ook binnenkort losbarstende Imagine bestaat uit een belangrijk deel uit Aziatische titels — denkt CinemAsia toch iets te kunnen toevoegen. Het feit dat bijna alle twintig films die vertoond worden, premières zijn ondersteunt die overtuiging. Chen: ‘Wat je op andere festivals ziet zijn vooral arthouse titels en cultfilms. Wij richten ons op een breder publiek, we laten ook blockbusters zien. We willen films laten zien die impact hebben in Azië zelf.’
Dat kan zeker gezegd worden over openingsfilm Lost in Thailand. De komische roadmovie, die wel vergeleken wordt met The Hangover, trok in China meer dan 40 miljoen bezoekers. De nieuwe Chinese middenklasse kon geen genoeg krijgen van het verhaal over twee rivaliserende zakenpartners die op zoek gaan naar een revolutionair soort nieuwe brandstof en het bijbehorende lucratieve contract. Tijdens hun avontuurlijke zoektocht krijgen ze gezelschap van een eenvoudige pannenkoekenbakker.
‘De Aziatische film is toch vaak een martial arts-actiefilm of een historisch heldenepos, maar dit is een komedie met maatschappelijke relevantie’, aldus Chen. ‘Hij is gemaakt voor een klein budget. De populariteit is niet te danken aan de traditionele pr-kanalen maar aan reclame via blogs. Het succes komt echt van onderop.’
Het slechten van culturele stereotypen is de onderliggende maatschappelijk agenda van CinemAsia, dat geheel voortkomt uit de Aziatische gemeenschap in Nederland. Door heel breed te programmeren — van anime tot actie en van romcom tot musical — wil het festival laten zien dat Aziaten meer zijn dan computernerds, restauranthouders of timide geisha’s. Het festival biedt ook ruimte aan films gemaakt door Aziaten werkzaam buiten het werelddeel, om zo de Aziatische diaspora een gezicht te geven.
Edo Dijksterhuis