Cannes blog 11 (1): Wat zal de jury doen?

Hikari

Wat de Filmkrant zelf vindt, leest u hier. Eerst voorspellen we wat de jury onder leiding van Pedro Almodóvar zal beslissen. De Gouden Palm? Die gaat dit jaar naar Andrei Zvyagintsev.

Op het filmfestival van Cannes zijn de jury’s van filmjournalisten en filmmakers het zelden eens. Vorig jaar stond Maren Ade’s Toni Erdmann bovenaan alle filmjournalistenlijstjes. De film won ook de Fipresci-prijs van de internationale organisatie van critici. Bij de uitreiking van de officiële festivalprijzen, uitgereikt door filmmakers en acteurs en actrices, bleef Ade’s aanstekelijke film echter met lege handen achter. Onder leiding van Mad Max-regisseur George Miller reikte de jury de Gouden Palm uit aan Ken Loach’ sociaal-realistische aanklacht tegen de Britse staat I, Daniel Blake. Een goede film? Zeker. Maar de beste, meest originele of waanzinnige? Nee — volgens de critici.

Er wordt op een filmfestival nu eenmaal met meerdere maten gemeten. Een Gouden Palm is geen consensusprijs. Zo werd David Lynch’ Wild at Heart in 1990 door de pers onthaald op boegeroep, terwijl de film later wel de Gouden Palm won. De geschiedenis heeft de jury gelijk gegeven. Bovendien wist Lynch dankzij het winnen van de prijs in Frankrijk de middelen te verwerven om Lost Highway te realiseren.

Dit jaar is het bovengemiddeld lastig te voorspellen wat de jury zal belonen — weinig films springen er echt bovenuit. De Spaanse regisseur en juryvoorzitter Pedro Almodóvar sprak zich tijdens een persconferentie in ieder geval al uit tegen de Netflix-producties in competitie, omdat zij niet willen voldoen aan de (tot aan dit jaar informele maar volgend jaar dwingend vastgelegde) afspraak dat competitiefilms eerst een bioscooproulement in Frankrijk krijgen voordat ze als VOD beschikbaar komen. Hoewel mede-jurylid Will Smith het voor Netflix opnam, lijkt de kans nihil dat Bong Joon-ho’s Okja of Noah Baumbachs The Meyerowitz Stories (New and Selected) wordt beloond.

Bovendien hebben we inmiddels betere films gezien. Natuurlijk hebben we onze persoonlijke favorieten, maar hier volgt onze voorspelling van de keuzes van de jury van Pedro Almodóvar, Jessica Chastain, Will Smith, Fan Bingbing, Agnès Jaoui, Park Chan-wook, Gabriel Yared, Maren Ade (ja, zij!) en Paolo Sorrentino (die in 2013 met La grande bellezza eveneens gesnubt werd door de Cannes-jury).

Palme d’Or
Loveless
van Andrei Zvyagintsev

Grand Prix
You Where Never Really Here
van Lynne Ramsay

Juryprijs
120 battements par minute
(120 Beats Per Minute) van Robin Campillo

Beste regisseur
Michael Haneke voor Happy End

Beste actrice
Diane Kruger voor Aus dem nichts (In the Fade) van Fatih Akin

Beste acteur
Colin Farrell voor The Killing of a Sacred Deer van Yorgos Lanthimos

Beste scenario
Naomi Kawase voor Hikari (Radiance)