Cannes 2014: Op zoek naar dark horses en outsiders

  • Datum 15-05-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Adieu au langage van Jean-Luc Godard

Het 67ste Filmfestival Cannes is begonnen. Dana Linssen en Ronald Rovers bloggen dagelijks over de nieuwste films. En gaan op zoek naar dark horses en outsiders.

De rust is weer weergekeerd in het paleis. Het filmfestival is begonnen. Met de wereldpremière van Grace of Monaco is gisteren de 67ste editie van het Filmfestival Cannes geopend. Er was van tevoren nogal wat te doen over de film — regisseur Olivier Dahan wilde een meer politieke Europese artfilm maken, producent Harvey Weinstein een Hollywood-glamourdrama, de Monegaskische koninklijke familie sprak z’n veto uit. En toen sloeg de pers nog genadeloos toe. Maar ’s avonds was alles weer vergeten toen Timbuktu van Aberahmane Sissako werd vertoond, een even delicate als duistere film over de Islamisering van een niet nader genoemd land in Afrika. Het festival was begonnen.

Van de glitz en glamour van de (film)royalty naar politieke wereldcinema. Dat is de reikwijdte van Cannes. Al hebben die grote mainstreamfilms Cannes minder hard nodig dan Cannes de films. Zonder sterren geen klatergoud dat de rekeningen betaald. Ze zijn het wisselgeld om vervolgens films als Winter Sleep van de Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan te kunnen vertonen of het Japanse Still the Water van Naomi Kawase, beiden getipt voor een Gouden Palm.

In totaal zijn er achttien films voor de competitie geselecteerd, met veel veteranen van de art- en auteurscinema (Jean-Luc Godard, Mike Leigh, Ken Loach). Weinig jonge honden (alleen Xavier Dolan en Bertrand Bonello met zijn film over Yves Saint Laurent, na de teleurstellende biopic van Jalil Jespert die eerder dit jaar in Berlijn in première ging). Op de Italiaanse Alice Rohrwacher (The Wonders) na geen onbekende namen. En vooral veel films om naar uit te kijken, zoals de nieuwe David Cronenberg (Map to the Stars) en Leviathan van Andrei Zvyagintsev.

Voor echte ontdekkingen moet zoals gewoonlijk worden uitgeweken naar de andere programmaonderdelen. In Un Certain Régard draaien de filmmakers van de toekomst: Jessica Hausner (Amour fou), Lisandro Alonso (Jauja) , Ruben Östlund (Turist). Alhoewel, ook dat zijn inmiddels al redelijk gevestigde namen binnen het art circuit, lang voor het festival begint voor distributie aangekocht. Laten we hopen dat dit jaar het jaar van de dark horses en de outsiders mag worden.

Dana Linssen