Bioscoopcampagne Stichting Bio roept op tot sms-donatie

  • Datum 27-01-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Wie de afgelopen week naar de film is geweest, heeft het spotje waarschijnlijk al voorbij zien komen. Stichting Bio, sinds jaar en dag hét goede doel van de bioscoopbranche, is met een nieuwe campagne begonnen. Filmkijkers kunnen doneren per sms.

Het was 88 jaar geleden dat Stichting Bio een eerste vakantiehuis opende in Bergen, om de bleekneusjes uit de Jordaan en de Pijp te laten aansterken in de frisse buitenlucht. Inmiddels beschikt de organisatie over vijftien geheel aangepaste bungalows, waar ernstig gehandicapte kinderen en hun familie de vakantie kunnen vieren die op weinig andere plekken mogelijk is. Het aantal bedden is onlangs gegroeid van 57 tot 106.

Om dit allemaal mogelijk te maken is jaarlijks zo’n 1,5 miljoen euro nodig — een stevig bedrag voor een organisatie die geen subsidie ontvangt. Tot vijftien jaar geleden gingen vrijwilligers van Bio nog met de collectebus langs de bioscopen, maar de stichting gaat met z’n tijd mee. In de spotjes, die in vrijwel alle theaters in Nederland worden vertoond, worden kijkers opgeroepen per mobieltje te doneren. Wie zijn kaartjes online koopt kan ook bijdragen via de doneerbutton.

De eerste commercial van Bio zal drie weken lang vertoond worden in het eerste kwartaal van 2015. Voor de rest van het jaar zijn nog drie andere filmpjes gemaakt.

Edo Dijksterhuis