Bioscoopbezoek in 2014 nagenoeg gelijk gebleven

  • Datum 06-01-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Best bezochte film van 2014: Gooische Vrouwen 2

Na jaren van groei, groei, groei is het bioscoopbezoek in Nederland in 2014 gestabiliseerd. Er werden zo’n 30,7 miljoen kaartjes verkocht en Gooische Vrouwen 2 voert de lijst aan van best bezochte films. De branche voorziet voor 2015 weer een plus, vooral vanwege de releases van Star Wars VII, Terminator Genisys en Mad Max: Fury Road.

De jaarcijfers werden gepresenteerd tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) in Pathé Tuschinski in Amsterdam. Hajo Binsbergen, vice-voorzitter van de NVF, stak meteen van wal met het cijfer waar iedereen het meest benieuwd naar was: het totaal aantal bioscoopbezoeken. In 2014 waren dat er 30.75759530.757.5 330.75, wat een daling betekent van 0,2% ten opzichte van 2013 toen de afvlakking al inzette. Het is voor het eerst sinds 2005 dat de grafiek voor bioscoopbezoek een licht knikje naar beneden maakt. De recette ging wel omhoog: van €249.507.650 in 2013 naar €249.882.391 in 2014, een plusje van 0,2%. Die verhoogde inkomsten zijn te danken aan kleine stijging van de gemiddelde ticketprijs van €8,10 naar €8,12.

Het was lange tijd nog spannend of 2014 niet in de min zou belanden. Na een bijzonder goed eerste kwartaal kwam in de zomer de klad erin en zakte het bioscoopbezoek in. Een paar lekker warme maanden en het WK voetbal, waar Nederland tegen verwachting goed presteerde, zorgden ervoor dat veel bioscoopstoelen leeg bleven. Maar in het vierde kwartaal zat de kaartverkoop weer stevig in de lift en vooral tijdens de feestdagen trokken de blockbusters volle zalen.

De grootste van al die blockbusters was Gooische Vrouwen 2. De film trok vorig jaar 1.182.335 (recette: €10.094.051) en aangezien hij nog steeds in de bioscoop draait zullen de eindcijfers voor deze titel nog hoger uitkomen. De nummers 2 en 3 op de lijst zijn van internationale titels zijn The Hobbit: Battle of the Five Armies (833.448 bezoekers en €8.519.249 recette) en The Wolf of Wall Street (670.755 bezoekers en €5.897.768 recette). Op de nationale lijst wordt Gooische Vrouwen 2 gevolgd door Toscaanse Bruiloft (557.200 bezoekers en €4.489.287 recette) en Soof (470.719 bezoekers en €3.844.625 recette). Opmerkelijk is dat Soof al is uitgekomen in 2013 en in dat jaar ook nog eens 263.000 bezoekers had getrokken.

Gooische Vrouwen 2 wist in z’n eentje 18% van alle bezoekers aan Nederlandse films te trekken. Het aantal Gouden en Platina Films bleef in 2014 een beetje achter bij 2013: niet 21 maar 16 Nederlandse films trokken meer dan 100.000 kijkers. Het marktaandeel van de Nederlandse film, die het vooral moet hebben van romantische komedies en families, bleef vorig jaar hoegenaamd gelijk. De 55 titels van vaderlandse bodem trokken een vijfde van het publiek. Het grootste aandeel ging, zoals gebruikelijk, naar Amerikaanse films: 66%. Toch is dat weer wat lager dan voorheen vanwege het succes van een paar Turkse en Indiase titels.

Opmerkelijk is dat de top-20 films met z’n allen een minder groot marktaandeel hebben dan voorheen. Er is dus meer spreiding. Waren rond 2000 de twintig grootste titels nog goed voor de helft van het totale bezoek, nu moeten ze het doen met een derde. Een deel van de verklaring daarvoor kan gevonden worden in het toegenomen bezoek aan filmhuizen. Die zagen hun bezoekersaantallen stijgen met 3% waardoor hun marktaandeel richting 8% kroop. De best bezochte titel in de filmhuizen was Boyhood, van de in totaal 240.013 verkochte kaartjes kwamen er 125.862 voor rekening van de filmhuizen. De top-3 filmhuisfilms van 2014 wordt gecomplementeerd door The Grand Budapest Hotel (292.862 bezoekers) en Philomena (184.472 bezoekers). Filmhuisbezoekers blijken overigens minder snel geneigd naar Nederlandse films te gaan: het marktaandeel in dit segment ligt op slechts 5%.

Niet alleen voor de bioscopen en theaters was 2014 een goed jaar, ook de grote festivals wisten groei te realiseren. Het IFFR ging van 280.000 bezoekers naar 288.000, IDFA maakte een sprongetje van 234.500 naar 250.000, NFF Utrecht ging van 150.000 naar 153.000 en Film by the Sea groeide van 44.500 naar 46.200.

In 2013 werd er al flink gebouwd; toen kwamen er ruim drieduizend stoelen bij. Die expansiedrift werd in 2014 nog even doorgezet. In 2014 telde Nederland ruim 4500 bioscoopstoelen meer, een groei van 3,3%. Die nieuwe zitjes zijn verspreid over 52 zalen. Zelfs met de sluiting van 19 oude zalen betekent dat bij stagnerende groei dat de gemiddelde bezettingsgraad van zalen in 2014 gedaald is. Toch heeft de branche goede hoop voor het komende jaar. Ook dan komen er weer nieuwe bioscopen bij en die trekken altijd veel nieuw bezoek. Er staat bovendien een aantal titels op stapel waarvoor de verwachtingen hoog gespannen zijn: Star Wars VII, Terminator Genisys, Mad Max: Fury Road, Fast & Furious 7 en van eigen bodem: Soof 2, De Surprise en Onder het hart. Er staan bovendien geen grote sporttoernooien op de kalender en volgens de meteorologische koffiedikkijkers wordt het een regenachtige zomer.

Edo Dijksterhuis

You’ll need Skype CreditFree via Skype