Bioscoopbezoek groeit nog, maar niet erg hard meer

The Hobbit: Desolation of Smaug had in 2013 de hoogste recettes
In 2013 zijn er weer meer bioscoopkaartjes verkocht dan de voorgaande jaren, maar de groei vlakt wel af. De 30,8 miljoen bezoekers betekende een groei van 0,8 procent. Opvallend is dat het aandeel Nederlandse films stevig gegroeid is, met 6,35 procent. Eén op de vijf verkochte kaartjes is voor een titel van eigen bodem.
In totaal werden er vorig jaar 30.799.363 kaartjes verkocht, tegenover 30.559.577 in 2012. De omzet steeg met 2% tot 249.374.533 euro, wat vooral te herleiden valt tot een bescheiden gemiddelde prijsstijging: 8,10 euro per toegangsbewijs ten opzichte van 8 euro in 2012. De cijfers werden gisteren traditiegetrouw bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie in Pathé Tuschinki van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs en Film Producenten Nederland. Eerder hadden de bioscoopconcerns JT en Pathé al laten weten afgelopen jaar recordcijfers te hebben gerealiseerd. De groei van de afgelopen jaren, onlangs vastgelegd in Europees en Nederlands onderzoek, zet dus door. Toch sprak NFC-voorzitter Wilco Wolfers van ‘een stagnatie van het filmbezoek’.
JT maakte afgelopen week bekend alleen al in december een half miljoen bezoekers te hebben gehad, waarmee het jaartotaal op bijna 3 miljoen komt. Nooit eerder in het 85-jarige bestaan van het bedrijf werd dit cijfer gehaald. En ook Pathé overtrof alle eerdere resultaten. Voor het achtste achtereenvolgende jaar verkocht de keten meer kaartjes. In 2013 bezochten 13.825.000 filmliefhebbers een Pathé-vestiging. Het succes van de marktleiders betekent dat de filmhuizen en arthouses minder bezoek trokken dan voorheen. Met 2.355.000 bezoekers daalde hun bezoekcijfers met 1,5 procent.
Dat de totaalcijfers over 2013 hoger eindigen dan in 2012 is te danken aan de uitbreiding van het aantal stoelen: ruim drieduizend kwamen er bij. Verder stond er in 2013 geen groot sportevenement zoals een WK voetbal op de agenda. En in de laatste paar weken van het jaar is een stevige eindspurt ingezet. Het uitblijven van vorst en sneeuwval zorgde voor ideaal ‘bioscoopweer’. Mees Kees op kamp, Frozen en The Hobbit: Desolation of Smaug waren de grote publiekstrekkers.
Het was de tweede Hobbit-film die vorige jaar het meeste heeft opgebracht: 8.127.686 euro. Despicable me 2 trok weliswaar bijna 140 duizend bezoekers meer, maar bracht ‘slechts’ 7.665.818 euro op. Nummer 3 op het lijstje commercieel meest succesvolle titels is The Hunger Games: Catching Fire. De populairste film van vaderlandse makelij was Verliefd op Ibiza (714.853 bezoekers en een recette van 5,8 miljoen euro), gevolgd door De Nieuwe Wildernis (688.158 bezoekers, 5,2 miljoen euro) en Spijt! (417.857 bezoekers, 3,1 miljoen euro).
Van de 369 films die werden uitgebracht waren er 164 ‘made in the USA’. Bijna een derde, 120, kwam uit de EU. En 29 titels hadden een andere herkomst. Voor de Nederlandse film — 56 stuks in totaal — was 2013 een bijzonder goed jaar. Het marktaandeel steeg van 14,18% in 2012 naar 20,5% in 2013. Bijna 6,3 miljoen bioscoopbezoekers ging naar een Nederlandse film. De recette steeg met 6,15% tot 47.976.616 euro. De populariteit van films van eigen bodem heeft zich geuit in een record aantal Gouden Films. Vorig jaar wisten maar liefst 21 titel de grens van 100.000 bezoekers te passeren. Het gaat dan vooral om mainstreamfilms.
Ook de festivals deden goede zaken in 2013. In totaal 694.500 kaartjes werden er verkocht aan de festivalkassa’s. Het IFFR, het Nederlands Film Festival en het IDFA konden allemaal groeicijfers noteren, waarbij het IDFA met 10% meer bezoekers de kroon spant. De kleinste van de vier grote filmfestivals, Film by the Sea, is de enige die moest inleveren. Er kwamen afgelopen jaar duizend bezoekers minder naar Vlissingen waarmee de teller bleef steken op 44.500.
Edo Dijksterhuis