Bijna half miljoen opgehaald in twee jaar CineCrowd

  • Datum 12-03-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Sluizer Speaks van Dennis Alink zoekt financiering via CineCrowd

CineCrowd, het Nederlandse crowdfunding platform voor film, viert haar tweejarige bestaan. En haar succes. Sinds 2011 werd bijna 500 duizend euro opgehaald waarmee ruim zestig projecten zijn gefinancierd. En de ambitie is opgeschroefd. Over weer twee jaar wil CineCrowd hét professionele film crowdfunding platform van Europa zijn.

Toen de non-profit organisatie begon, waren de verwachtingen niet bijzonder hoog gespannen. ‘We hoopten vijf films te financieren in het eerste jaar’, vertelt Roel van de Weijer, oprichter en directeur van CineCrowd. ‘Dat werden er zestien. Daarna zagen we een verdubbeling per jaar, zowel wat betreft donaties als aantal projecten. We zitten nu op twee projecten per week. Dit jaar mikken we op 400 tot 500 duizend euro voor honderd gefinancierde projecten.’

Wie een project indient bepaalt een streefbedrag en de periode waarbinnen het geld moet zijn verzameld. Het hoogste bedrag tot nu toe bijeengebracht is 21 duizend euro voor een Eddy Terstall-productie. Meest recente project is Sluizer Speaks van Dennis Alink, dat met nog 54 dagen te gaan honderd van de benodigde 7.500 euro heeft opgehaald. Donateurs worden verleid met ‘rewards’: diners met de regisseur, speciale editie dvd-boxen, toegang tot de première, naamsvermelding op de aftiteling. Als het streefbedrag wordt gehaald dan gaat tien procent van de opbrengst naar CineCrowd. In geval van falen, worden de bijdragen teruggestort.

Opmerkelijk is het hoge slagingspercentage van de CineCrowd-projecten: ruim tachtig procent. Dat is twee keer zoveel als bij bijvoorbeeld Kickstarter, de belangrijkste Amerikaanse crowdfunding-site. Dat kan iets te maken hebben met specialisatie. Kickstarter ‘doet’ niet alleen film maar ook mode, games, fotografie en nog veel meer. Cinecrowd gaat alleen over film. Maar er is meer, denkt Van de Weijer: ‘Wij begeleiden de projecten intensief. En we maken strikte keuzes; niet iedereen kan zomaar zijn project plaatsen. Er moet een campagneplan zijn, het streefbedrag moet realistisch zijn.’

Om voor CineCrowd in aanmerking te komen moet een project afkomstig zijn van een professioneel filmmaker. Maar ook laatstejaars studenten zijn welkom. CineCrowd heeft een samenwerkingsverband met de HKU, de Filmacademie en de Willem de Kooning Academie. ‘Daar geven we ook les over crowdfunding’, vertelt Van de Weijer. ‘Zo stomen we de nieuwe generatie klaar voor het culturele ondernemerschap.’

Maar dat crowdfunding de oplossing zou zijn voor dalende subsidies, dat zul je Van de Weijer nooit horen zeggen. ‘Een producent vindt het geld voor een speelfilm op twaalf, dertien plekken. Crowdfunding is een vorm van "gap financing", een extra manier om een significant bedrag binnen te halen.’

En dat is niet het enige. Volgens Van de Weijden moet crowdfunding vooral ook gezien worden als marketinginstrument. ‘Nog voordat er één scène geschoten is, heb je al een fanbase en wordt er over je film gesproken. Vrijwel ieder nieuw project dat wij presenteren levert publiciteit op. En die aandacht slijt gek genoeg niet.’

De groei van CineCrowd is explosief. In de eerste twee jaar kwamen er zesduizend donaties binnen; de afgelopen maand alleen al achthonderd. De streefbedragen zijn nog bescheiden maar kunnen soms wel hoger, denkt Van de Weijer. ‘De videoclip van Kyteman had binnen vier dagen de financiering rond. In het buitenland — vooral de VS en Engeland — nemen de bedragen toe. Charlie Kaufman, de scenarist van Adaptation, heeft onlangs 400.000 dollar opgehaald voor een nieuw project.’

Nederland loopt wat dat betreft achter, maar CineCrowd heeft grote, internationale ambities. ‘We willen hét crowdfunding platform voor professionele filmmakers binnen Europa worden’, stelt Van de Weijer. Een eerste stap was samenwerking met het Binger Instituut — de eerste keer dat CineCrowd scriptontwikkeling heeft gefinancierd. ‘We zijn nu ook in gesprek met festivals als IDFA, Imagine en het Nederlands Film Festival om hen projecten te laten adopteren. Zo kunnen we ze buiten de gebruikelijke cirkel van vrienden en kennissen trekken. En Jean Mineur gaat projecten promoten in reclameblokken van 25 seconden.’

Edo Dijksterhuis