Bijbel maakt comeback in Hollywood

  • Datum 04-10-2011
  • Auteur Filmkrant
  • Deel dit artikel

The Ten Commandments

Na de hoogtijdagen van het religieuze epos in de jaren vijftig en zestig braken veertig woestijnjaren aan. Maar inmiddels zien de grote Hollywoodstudio’s weer brood in films over de Bijbel. Monsterbudgetten liggen klaar voor Darren Aronofsky (Noach) en Steven Spielberg (Mozes).

Het grote nieuws uit Hollywood is vandaag dat Darren Aronofsky (Black Swan) een langgekoesterde droom in vervulling ziet gaan. Op zijn dertiende won hij een dichtwedstrijd van de Verenigde Naties met een gedicht over het einde van de wereld door de ogen van Noach. Het was het begin van een obsessie: Aronofsky werkt al jaren aan plannen om het verhaal uit het Oude Testament te verfilmen. Op de manier waarop hij dat voor ogen heeft, kan het alleen met een blockbusterbudget van 150 miljoen dollar. Dat risico durven Paramount en New Regency nu aan te gaan. Het is de bedoeling dat de opnames al komend voorjaar beginnen.

Aranofsky’s Noah zou wel eens het begin kunnen zijn van een herleving van het religieuze epos in Hollywood. Warner Bros. werkt aan twee Bijbelse films. Er ligt een scenario voor een verfilming van het verhaal van Mozes onder de titel Gods and Kings. Dat het een grootschalig project moet worden, blijkt wel uit het bericht van Deadline dat Warner Bros. Steven Spielberg heeft benaderd voor de regie. Spielberg zou niet afwijzend gereageerd hebben — en dat is bij hem al heel wat. Daarnaast heeft de studio plannen voor een film op basis van het deuterocanonieke boek 2 Makkabeeën, over de Joodse strijdheer Judas Makkabeüs. Als producent en mogelijke regisseur is met Mel Gibson een opvallende naam gestrikt.

In de jaren vijftig en zestig was de Bijbel voor Hollywood wat stripboeken nu zijn: een onuitputtelijke bron van verhalen en personages voor blockbusters. Films als The Ten Commandments trokken volle zalen met Bijbelvertellingen, terwijl Ben-Hur succesvol met het Christusverhaal aan de haal ging. Aan het einde van de jaren zestig nam de populariteit van het religieuze epos af. Toch bewees Mel Gibson in 2004 met The Passion of the Christ dat het moderne publiek nog steeds enthousiast te maken is voor Bijbelverhalen.

Erik Schumacher