Bezuinigingen dwingen IFFR tot ontslagen
Korting op de subsidie, minder inkomsten uit fondsen en sponsoring, en tegenvallende omzet uit horeca zetten het International Film Festival Rotterdam financieel onder druk. Het festival reorganiseert daarom deze zomer. Vier banen zullen verdwijnen, een aantal andere zullen worden omgezet van vast naar tijdelijk.
‘Wij willen het ambitieniveau van het festival overeind houden. De bezuinigingen vinden dan ook achter de schermen plaats zodat bezoekers en professionals er niets van zullen merken’, vertelt IFFR-directeur Rutger Wolfson. ‘Dat betekent wel dat we qua personeel moeten krimpen.’
Welke functies er gaan verdwijnen wil Wolfson niet zeggen aangezien de ontslagprocedures nog niet zijn afgerond. Het nieuws van de ontslagen bij het IFFR komt een paar weken nadat bekend werd dat ook bij filmmuseum EYE twee van de zes programmeurs weg moeten. Ook daar zijn bezuinigingen de reden voor de personele krimp.
Bij het IFFR werken ruim dertig mensen, maar in de laatste maanden voor het festival zwelt de organisatie aan tot oorlogssterkte. Veel van die krachten zijn freelancers of tijdelijke krachten. Om de efficiëntie te vergroten wordt nu bekeken of functies kunnen worden samengevoegd of bij andere afdelingen ondergebracht. Ook zullen bepaalde vaste aanstellingen worden omgezet in tijdelijke betrekkingen.
Het budget van het IFFR bestaat voor een derde uit subsidies van rijk en gemeente. Net als vrijwel alle culturele instellingen is daar vanaf begin dit jaar in gesneden. Het klimaat voor sponsoring is volgens Wolfson bovendien sterk veranderd. ‘We ontplooien veel initiatieven om bestaande sponsors vast te houden en nieuwe te werven, maar het kost steeds meer werk om geld te vinden.’
Aan de inkomstenkant gaat het het festival ook niet voor de wind. Het bezoekersaantal steeg dit jaar weliswaar weer — met 280.000 verkochte kaartjes werd de neerwaartse knik van 2012 weer omgebogen — maar inkomsten uit horeca stegen niet evenredig mee. Wolfson: ‘Je ziet dat mensen minder consumeren.’
De reorganisatie moet deze zomer zijn afgerond, voordat het festival zich weer begint aan de aanloop richting editie 2014. Wolfson: ‘Ons streven is om de druk op de organisatie niet te laten toenemen. Dit kan door dingen slimmer te doen en door keuzes te maken. Dit zit hem in een paar grote en een hele serie kleine dingen.’
Edo Dijksterhuis