Belang bioscopen voor filmsector steeds groter

De bioscoopbranche heeft zich het afgelopen decennium ‘recesssion proof’ bewezen. Jaar na jaar bleven bezoekcijfers en omzet stijgen, om pas in 2014 te stagneren. Maar dat is van korte duur, volgens PriceWouterhouseCoopers. In hun Global Entertainment and Media Outlook-onderzoek stellen de accountants dat ook de komende vijf jaar weer meer kaartjes worden verkocht — ondanks de opmars van VOD en andere alternatieven.
De speelfilmsector zette in 2014 wereldwijd 85,4 miljard dollar om. Bioscopen waren goed voor 43% van dat bedrag. Dat aandeel zal de komende vijf jaar met nog 4,1% groeien. De verwachting is dat in 2019 er 104,62 miljard dollar wordt verdiend aan films. Het mag geen verrassing heten dat China verreweg de belangrijkste groeimarkt is. In wat nu (nog) de tweede economie ter wereld is, worden aan de lopende band bioscopen gebouwd. De omzet van de branche groeit de komende vijf jaar dan ook met 14,5% om rond 2019 in de buurt te komen van marktleider VS. Ook in Brazilië en Argentinië zijn de vooruitzichten voor bioscoopexploitanten zeer rooskleurig.
Video gaat langzaamaan verdwijnen. Vorig jaar werd er wereldwijd nog 30,78 miljard dollar verdiend met VHS-jes maar het is de verwachting dat die omzet in 2019 gedaald zal zijn tot 22,81 miljard dollar. De reden is simpel: vooral in westerse landen raakt de videotheek uitgestorven. Wie vroeger een bandje huurde stapt nu over op VOD. Aanbieders van digitale content zetten in 2014 ruim 15 miljard dollar om en zullen de komende vijf jaar hun omzet zien verdubbelen tot een geschatte 30,29 miljard dollar.
Een opvallende conclusie is dat lokale producties een steeds belangrijker aandeel zullen hebben in de bioscoopomzet. Uit onderzoek van de European Audiovisual Observatory bleek eerder dit jaar al dat het aandeel van Europese producties binnen de EU tot recordhoogte was gestegen. En ook in Nederland doen films van eigen bodem het goed — denk maar aan het succes van Gooische Vrouwen 2.
De grootste verschuiving die er volgens PriceWaterhouseCooper de komende tijd zit aan te komen, heeft te maken met de steeds grotere verspreiding van smartphones. In 2014 waren er 1,92 miljard van die apparaten in omloop en dat zullen er over vijf jaar twee keer zoveel zijn. Steeds meer bezitters zullen op dat kleine scherm films willen zien en bedrijven die daar adequaat op in weten te springen zijn spekkoper.
Edo Dijksterhuis