Architecten­bureau als op­dracht­gever voor twaalf film­makers

Forensic

Vier jaar geleden bedacht architectenbureau KAAN dat het wel interessant zou zijn filmmakers uit te nodigen visueel te reageren op hun gebouwen. Dat leverde twaalf korte films op, die samen veel meer bleken dan losse schetsen of reclamefilmpjes. Ze zijn daarom gebundeld op het online platform Minutes, dat deze week is gelanceerd.

Voor de films op Minutes is een internationaal gezelschap aangetrokken. Onder de makers bevinden zich de Nederlands-Argentijnse kunstenaar Jaime Levinas, het Amerikaanse filmcollectief Spirit of Space, de Zuid-Afrikaanse documentairemaker Benitha Vlok en de Spaanse regisseur Joana Colomar. Het Rotterdamse architectenbureau, dat recent de nieuwe rechtbank in Amsterdam en de twee woontorens aan de Rotterdamse Zalmhaven opleverde, gaf de filmmakers carte blanche. De enige harde beperking was een maximale duur van tien minuten.

KAAN Architecten is niet het eerste bedrijf dat opdrachten geeft voor films. Nike doet het al langer en leverde vorig jaar The Toughest Atletes af, een film over moederschap waarvoor 22 uur beeldmateriaal werd geschoten. En BMW baarde opzien met een serie korte films door onder andere Guy Ritchie (Lock, Stock and Two Smoking Barrels) en John Frankenheimer (Ronin). Maar dat zijn bedrijven die massaproducten te koop aanbieden en deze artistieke uitstapjes kunnen worden beschouwd als zeer hoogwaardige reclamespots. De films voor KAAN zijn moeilijk als zodanig te beschouwen – het bureau zal er geen opdracht meer of minder aan overhouden. En ze zijn ook anders dan conventionele architectuurfilms.

“Wat Minutes onderscheidt van eerdere architectuurfilms, is een stap voorbij esthetische contemplatie, namelijk een gelaagde benadering die narratief, referentie en symboliek combineert”, stelt V&A-tentoonstellingsmaker Brendan Cormier, die gastheer was tijdens 12 Ways to Film a Building, waar de films werden gepresenteerd in Het Nieuwe Instituut. “De gebouwen zijn minder het hoofdonderwerp van de film, maar spelen meer een bijrol, wat nieuwe mogelijkheden biedt om te tonen hoe architectuur samenvloeit met de wereld.”

De films worden één voor één vrijgegeven. Forensic van de Nederlandse regisseur Chris de Krijger bijt het spits af. De film speelt zich af in het Nederlands Forensisch Instituut in Den Haag en verbindt de architectuur van het gebouw met het onderzoek dat binnen plaatsvindt. De camera begint in de krochten van de technische ruimte en vervolgt zijn weg langs laboratoria, via roltrappen en imposante deuren naar de kantoren. Hij is als een onzichtbare toeschouwer die vrij toegang heeft tot afdelingen die doorgaans streng beveiligd zijn.

In juni en juli volgen de volgende twee films.