Apo­lo­nia, Apo­lo­nia wint IDFA Award for Best Film

Apolonia, Apolonia

Gisterenavond zijn tijdens de Awards Ceremony in het Internationaal Theater Amsterdam de belangrijkste prijzen van IDFA uitgereikt. Apolonia, Apolonia van Lea Glob is uitgeroepen tot winnaar van de internationale competitie. Er waren ook twee prijzen voor Journey Through Our World van Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster.

Apolonia, Apolonia, volgens de jury een film “doordrenkt met liefde”, is een portret van Apolonia Sokol. Dit charismatische kunstenaarskind wil na een studie aan de Parijse kunstacademie in de voetsporen treden van de grote Franse schilders. Ze stuit echter op twee problemen: ze is een vrouw en schilderen wordt beschouwd als een achterhaalde kunstvorm uit het verleden.

In de internationale competitie werd de prijs voor beste regisseur toegekend aan Simon Chambers voor Much Ado About Dying. Paul Guillaume (Paradise) kreeg de prijs voor beste cinematografie. En Mario Steenbergen werd voor zijn werk voor Journey Through Our World uitgeroepen tot beste editor.

De film van het echtpaar Lataster, een ontdekkingstocht in de achtertuin tijdens de coronapandemie, won ook de prijs voor beste Nederlands film, die werd toegekend door de jury die alle films van vaderlandse makelij beoordeelt in alle competities. Inside My Heart van Saskia Boddeke kreeg een eervolle vermelding.

The Etilaat Roz van Abbas Rezaie werd door een competitie-overstijgende jury verkozen tot beste documentairefilmdebuut van speelfilmlengte. De Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award ging naar Private Footage van Janaína Nagata, met een speciale vermelding voor The March on Rome van Mark Cousins.

In de Envision Competition kwam Manifesto van Angie Vinchito uit de bus als beste film. Roberta Torre (The Fabulous Ones) werd hier uitgeroepen als beste regisseur. My Lost Country van Ishtar kreeg de IDFA Award for Outstanding Artistic Contribution. En er was een speciale vermelding voor Notes for a Film van Ignacio Agüero.

IDFA DocLab, het programma voor experimenten waar vaak VR, AR en andere technologische innovaties aan te pas komen, deelde ook twee prijzen uit. De IDFA DocLab Award for Immersive Non-Fiction ging naar In Pursuit of Repetitive Beats van Darren Emerson. De IDFA DocLab Special Jury Award for Creative Technology werd toegekend aan Plastisapiens van Miri Chekhanovich en Edith Jordisch.

De IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling werd gewonnen door He Fucked the Girl Out of Me van Taylor McCue. De Special Jury Award for Creative Technology ging in deze competitie naar His Name is My Name van Eline Jongsma en Kel O’Neill.

Away van Ruslan Fedotow is uitgeroepen tot beste korte documentaire, met een speciale vermelding voor The Porters van Sarah Vanagt. In de jeugdcompetitie gingen de prijzen voor films gericht op 9-13 jaar en 14 jaar en ouder naar respectievelijk Ramboy (Matthias Jouland en Lucien Roux) en Home is Somewhere Else (Carlos Hagerman en Jorge Villalobos), met een speciale vermelding voor Jasmin’s Two Homes van Inka Achté en Hanna Karppinen.