Amsterdam Film School deze maand voluit van start

  • Datum 05-09-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Amsterdam Film School gaat deze maand voluit van start. Aan het private instituut aan de Herengracht zullen het komende half jaar minimaal twaalf cursisten fulltime studeren. Opgeteld bij de Nederlandse Filmacademie en de New York Film Academy, die eind dit jaar de deuren opent, komt het aantal filmopleidingen in de hoofdstad daarmee op drie.

De Amsterdam Film School heeft de afgelopen zes maanden in stilte al proefgedraaid met een eerste lichting van vijf cursisten. ‘Dat groepje is bewust klein gehouden zodat we het curriculum konden straktrekken’, vertelt Emjay Rechsteiner, die in juli officieel is aangesteld als rector. ‘Wat we vooral hebben geleerd is dat de opleiding zo intens is dat we er een aantal weken vakantie in moesten bouwen. Halverwege waren de studenten al bekaf.’

Vanaf deze herfst kan een groter aantal studenten terecht bij de nieuwe opleiding. Er hebben zich al twaalf studenten gemeld voor de fulltime dagopleiding. Daar kunnen er nog maximaal twaalf bij, die dan zullen worden ondergebracht in een apart klasje. Naast de zes maanden durende dagopleiding biedt het instituut ook masterclasses en workshops, één- tot driedaagse trainingen en praktisch gerichte avondsessies voor professionals en semi-professionals.

‘Dit is een opleiding voor en door filmmakers’, benadrukt Rechsteiner, die zelf met zijn bedrijf Staccato Films al jarenlang actief is als producent en de afgelopen jaren bij EYE als conservator verantwoordelijk was voor restauratie en digitalisering van films als Abel en Spetters. Onder de docenten bevinden zich onder andere tv-regisseurs Hans Scheepmaker (Flodder, Goudkust, Onderweg naar Morgen) en Bram van Splunteren (Ware Liefde, De acteurs), scenarioschrijver Sytske Kok en cameramannen Steve Walker en René Heijnen. ‘Mijn collega’s en ik voelden dat er een sterke behoefte was aan een plaats om praktijkkennis over te brengen. Maar ook om van elkaar te leren. Je ziet dat docenten aanschuiven bij elkaars lessen. Dit moet een soort bijenkorf worden waar filmmakers in- en uitlopen, een grachtenhuis voor de film waar aan de keukentafel bij een biertje nieuwe films tot stand komen.’

Of het niet wat veel is, twee private filmopleidingen naast de reguliere Filmacademie in het toch niet zo heel grote Amsterdam? Rechsteiner vindt van niet. ‘De verschillen met de New York Film Academy Amsterdam zijn enorm. De Film Academy is vooral gericht op Amerikaanse jeugd die een opleiding in Europa wil volgen. Wij zijn er nadrukkelijk voor een Nederlands publiek, geven les in het Nederlands en werken met docenten die actief zijn in de Nederlandse filmwereld. Ook inhoudelijk is er verschil. Bij ons wordt je opgeleid tot allround filmmaker, die aan het einde van zes maanden zelfstandig een filmpje kan maken.’

Ook in financieel opzicht is er een verschil. De Amsterdamse dependance van de New York Film Academy hanteert de tarieven van het moederinstituut — daar kost een jaar opleiding $38.000 exclusief kosten. Aan de Amsterdam Film School moet een cursist voor zes maanden opleiding €12.000 neertellen — inclusief het gebruik van alle apparatuur. Aparte modules zijn goedkoper. Het starttarief ligt op €1.500.

Dat is dan wel weer aanzienlijk duurder dan de Filmacademie, waar normaal collegegeld (€1.700 per jaar) wordt betaald. ‘Wie goed weet welk specialisme hij wil volgen en genoeg studiefinanciering over heeft, verwijzen wij dan ook graag door naar de Filmacademie’, zegt Rechsteiner. ‘Maar zij die nog niet weten of ze regie of geluid of montage willen doen, net van de middelbare school-geslaagden met een tussenjaar bijvoorbeeld, kunnen goed bij ons terecht. Wij doceren alle disciplines en zijn in dat opzicht een soort vooropleiding voor de Filmacademie. Behalve bepalen welke discipline ze willen volgen, kunnen studenten bij ons bovendien een portfolio opbouwen.’

Maar de Amsterdam Film School mikt op een bredere en meer diverse doelgroep dan alleen schoolverlaters. Rechsteiner somt op: ‘De second chancers, die al andere opleidingen hebben gedaan en niet genoeg studiejaren meer over hebben. De career changers, zoals bijvoorbeeld de cursist die zich na acht jaar als director of entertainment op de Holland Amerika Lijn bij ons heeft aangemeld. De professionals die er een nieuwe vaardigheid bij willen leren zoals bijvoorbeeld copywriters of journalisten. En natuurlijk de dreamers, die al een carrière achter de rug hebben en nu hun droom willen najagen.’

Bij wijze van aftrap voor het eerste echte cursusjaar organiseert de Amsterdam Film School op 20 en 21 september een workshop door Peter Webber. De maker van Girl with a Pearl Earring en Hannibal Rising geeft maximaal 25 deelnemers les in regie. Rechsteiner: ‘We hebben de intentie om vier keer per jaar iemand van dit kaliber naar Amsterdam te halen. Interessant voor iedereen, inclusief mijzelf: het draait bij ons allemaal om een leven lang leren.’

Edo Dijksterhuis