A’damse versie van Shortcutz

Shortcutz-deelnemer Água Fria won afgelopen weekend prijs in Barcelona
Het alternatieve vertoningscircuit voor korte films Shortcutz heeft al voet aan de grond in acht Europese steden. Nu komt er een Nederlandse versie. Op 9 januari vindt de eerste van de wekelijkse screenings plaats in Canvas in Amsterdam. Met iedere week drie korte films en gesprekken met makers.
De non-profit organisatie Shortcutz werd in 2010 opgezet in Lissabon. Het recept is simpel: iedere week worden er twee korte films getoond van voornamelijk beginnende filmmakers plus een ‘guest film’ van een meer gevestigde regisseur en de rest van de avond staat in het teken van vragen en discussie over het getoonde. Inmiddels heeft het evenement dependances in Porto, Faro, Madrid, Barcelona, Londen, Berlijn en Dublin. Naast een versie in Amsterdam, wil de organisatie volgend jaar het netwerk ook uitbreiden naar New York en Rio de Janeiro.
‘We zagen dat overal in Europa er steeds minder geld was voor culturele initiatieven en we concludeerden dat we ons dus zelf moesten organiseren’, vertelt Alexa Rodrigues, die samen met João Carlos Rodrigues Shortcutz Amsterdam leidt. ‘Met Shortcutz willen we jonge filmmakers een podium bieden en ook een publiek voor ze creëren. En het werkt, hebben we gezien. In de steden waar we nu actief zijn, is het aantal producties toegenomen, puur omdat makers een vertoningsplek hebben.’
Vanaf volgende week zal Shortcutz Amsterdam actief gaan werven. Verantwoordelijk hiervoor is het bureau Brilliant After Breakfast, dat een guerilla campagne op touw zet. De eerste twaalf inzendingen zijn al binnen. Deelname is gratis, net als entree bij de vertoningsavonden. Om toegelaten te worden moet een productie niet ouder zijn dan twaalf maanden, niet langer duren dan vijftien minuten en een Nederlandse ‘connectie’ hebben — de crew of het verhaal moeten Nederlands zijn. De organisatie selecteert de titels die iedere woensdag vertoond worden. Iedere maand kiest een jury de beste korte film van de maand. Na een jaar wordt de beste korte film van het jaar bekroond. De tien-koppige jury bestaat uit onder andere acteur Waldemar Torenstra, regisseur George Sluizer, producenten Jeroen Koolbergen en Harmen Jalvingh, en Jans Possel, directeur van Mediamatic Foundation.
‘De maandelijkse winnaars worden vertoond op ons online kanaal, dat ontwikkeld wordt door EU1. Filmmuseum EYE zal een selectie van de maandwinnaars tonen voorafgaand aan de hoofdfilms’, aldus Rodrigues. ‘In januari 2014 houden we een groot gala met internationale gasten en dan zal de Dutch Shortcutz winnaar worden gekozen. Die krijgt 5.000 euro om te investeren in een volgend project en kan een tour maken langs alle Shortcutz-steden om de film te promoten.’
Dat het alternatieve vertoningsplatform een aardig opstapje kan zijn naar groter, meer mainstream succes bewijst Pedro Neves. Zijn Água Fria (Cold Water), dat zijn eerste vertoning had bij Shortcutz Porto, won afgelopen weekend de prijs voor beste Europese korte film op het festival Filmets in Barcelona.
Shortcutz Amsterdam gaat op 9 januari van start in Canvas, de voormalige kantine van de Volkskrant aan de Wibautstraat. De wekelijkse screenings beginnen om 8 uur en duren twee uur. In de maanden juli en augustus is er een zomerstop.
Edo Dijksterhuis